B2B-yrityksen pääasiakassegmenttien tunnistaminen ja profilointi asiakastietokanta-analyysin avulla
Rasmus, Juho; Turunen, Miika (2022)
Rasmus, Juho
Turunen, Miika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052612209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteena on B-2-B palvelualan yrityksen pääasiakassegmenttien tunnistaminen ja profilointi asiakastietokanta-analyysin avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa kohdeyritystä tuntemaan asiakkaitaan paremmin sekä auttaa kohdeyritystä tunnistamaan pääasiakassegmentit asiakastietokannasta löytyvän datan perusteella. Kohdeyrityksen asiakkuusstrategia ja hallinta on kohdistunut vahvasti uusasiakashankintaan ja olemassa olevaa asiakaskantaa ei ole tutkittu syvällisemmin. Tästä syystä opinnäytetyön tutkimustulokset ovat kohdeyritykselle varsin tärkeitä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan tutkimuksellinen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän teorioiden avulla. Opinnäytetyö pohjautuu asiakkuuksien hallinnan sekä master datan käsitteisiin ja teoriaan tutkimustulosten analysoinnin ja johtopäätösten osalta. Tutkimuksessa hyödynnettiin lisäksi tutkijoiden omakohtaisia havaintoja kohdeyrityksestä sekä sen asiakkaista, sillä molemmat opinnäytetyön tekijät työskentelivät tutkimusta tehtäessä kohdeyrityksen palveluksessa.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyritykselle pystyttiin tarjoamaan tarkkaa tietoa sen asiakkaista sekä niiden ominaispiirteistä. Tutkimustulokset antavat tietoa kohdeyrityksen asiakkaista niin toimialojen, maantieteellisten sijaintien, liikevaihtoluokkien, käytettyjen palveluiden sekä asiakkuuksien keston suhteen. Lisäksi tutkimustulosten perusteella pystyttiin tekemään kehittämisehdotuksia, kuten esimerkiksi valikoidun asiakasdatan lisäämisen kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmään sekä CRM-järjestelmään. Näin pystyttäisiin parantamaan entistä paremmin asiakkuuksien hallintaa, raportointia ja lisäämään asiakastietoa läpi organisaation niin myynnin, asiakaspalvelun kuin markkinoinninkin osalta. Tutkimustulosten pohjalta pystyttiin tekemään kehittämisehdotuksia myös parempaan asiakkuuksien hallintaan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan tutkimuksellinen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimusmenetelmän teorioiden avulla. Opinnäytetyö pohjautuu asiakkuuksien hallinnan sekä master datan käsitteisiin ja teoriaan tutkimustulosten analysoinnin ja johtopäätösten osalta. Tutkimuksessa hyödynnettiin lisäksi tutkijoiden omakohtaisia havaintoja kohdeyrityksestä sekä sen asiakkaista, sillä molemmat opinnäytetyön tekijät työskentelivät tutkimusta tehtäessä kohdeyrityksen palveluksessa.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyritykselle pystyttiin tarjoamaan tarkkaa tietoa sen asiakkaista sekä niiden ominaispiirteistä. Tutkimustulokset antavat tietoa kohdeyrityksen asiakkaista niin toimialojen, maantieteellisten sijaintien, liikevaihtoluokkien, käytettyjen palveluiden sekä asiakkuuksien keston suhteen. Lisäksi tutkimustulosten perusteella pystyttiin tekemään kehittämisehdotuksia, kuten esimerkiksi valikoidun asiakasdatan lisäämisen kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmään sekä CRM-järjestelmään. Näin pystyttäisiin parantamaan entistä paremmin asiakkuuksien hallintaa, raportointia ja lisäämään asiakastietoa läpi organisaation niin myynnin, asiakaspalvelun kuin markkinoinninkin osalta. Tutkimustulosten pohjalta pystyttiin tekemään kehittämisehdotuksia myös parempaan asiakkuuksien hallintaan.