Meriliikenteen aiheuttamat ympäristövaikutukset
Virtanen, Miina (2022)
Virtanen, Miina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013262
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on saada vastaus kysymykseen mitä vaikutuksia meriliikenne aiheuttaa ympäristölle? Sekä saada aikaan yhtenäinen laaja käsitys aiheesta ja luoda selkeä kokonaisuus. Tutkimusta varten on etsitty tietoa laajasti erilaisista lähteistä, joista saatujen tietojen pohjalta lähdetiin työstämään tutkimusta.
Meriliikennettä on ollut olemassa jo tuhansia vuosia ennen ajanlaskun alkua. Meriliikenne on aina ollut yleisin kuljetusmuoto. Vuosituhansien saatossa sen tuottavuutta ja tehokkuutta on kehitetty suurin harppauksin. Merenkulku kuitenkin aiheuttaa ympäristölle laajan skaalan negatiivia vaikutuksia. Suurimpina ongelma-alueina voidaan todeta hiilidioksidi- rikki- sekä typpipäästöt. Rikkipäästöjä on pystytty vähentämään pakokaasupesurien avulla. Aluksilla syntyy myös jätettä ja esimerkiksi lastiruuman pesun jäljiltä jätevettä. Satamilla on velvollisuus ottaa jätteet sekä jätevedet vastaan ja aluksilla jättää ne. Painolastivesien mukana saattaa kulkea vieraslajeja, jotka voivat olla tuhoisia päätyessään uusiin meriekosysteemeihin. Tämän ehkäisemiseksi on laadittu säädöksiä siitä, miten painolastivettä tulee käsitellä.
Aluksien aiheuttamat aallot vaikuttavat meriympäristöön etenkin matalan veden alueilla. Aaltojen vaikutuksena tapahtuu muun muassa eroosiota. Alusten potkurin aiheuttama melu on omiaan aiheuttamaan tuhoja merieläimille, valaiden ja muiden nisäkkäiden suunnistuskyky häiriintyy melusta ja voi pahimmillaan johtaa eläinten kuolemaan. Suurilla merieläimillä on myös suuri riski alukseen törmäämiseen. Törmäys voi aiheuttaa valaan kuoleman ja esimerkiksi potkuriin törmääminen vammauttaa valaan loppuiäksi, vaikka se ei kuolisikaan törmäykseen.
Merenkulku ei myöskään aina suju ilman ongelmia, huonon ilman tai esimerkiksi valvonnan puutteen vuoksi voi sattua suuriakin onnettomuuksia. Yleisin aluksilla tapahtuva onnettomuus on tulipalo, joka aiheuttaa suuren riskin, jos se pääsee leviämään. Konttialukset hävittävät vuosittain kontteja satoja kappaleita. Pudonneet kontit jätetään mereen, sillä vakuutus korvaa kontissa olleen rahdin. Merikontti voi sisältää mitä tahansa, mutta mikään niissä kulkeva rahti ei ole hyväksi meriekosysteemeille. Öljyonnettomuuksia sattuu nykyään verrattain harvoin, mutta niitäkin tapahtuu. Öljy on tappava suurimmalle osalle merieläimiä sekä kasveja. Öljyn pääseminen mereen tuhoaa kokonaisia meriekosysteemejä.
Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on laatinut monenlaisia säädöksiä koskien meriliikenteen turvallisuutta sekä sen ympäristöystävällisyyttä. Säädösten avulla on pystytty merkittävästi vähentämään meriliikenteen aiheuttamaa merten pilaantumista. The purpose of this thesis is to answer the question: What effects does maritime transport have on the environment? It also aims to achieve a unified broad understanding of the subject and create a clear document. To conduct the research, extensive information was gathered from various resources, on which the thesis was based.
Marine traffic has existed for thousands of years before the beginning of time. Maritime transport has always been the most common mode of transport. Over the millennia, its productivity and efficiency have developed rapidly. However, shipping has a wide range of negative effects on the environment. The biggest problem areas are carbon dioxide-, sulfur- and nitrogen emissions. Sulfur emissions have been reduced by utilizing exhaust scrubbers. Ships also generate waste and, for example, wastewater from washing the hold. Ports must receive waste and wastewater and ships are obligated to leave it. Ballast water may be accompanied by alien species that can be destructive upon entry into new marine ecosystems. To prevent this, regulations have been drawn upon how ballast water should be treated.
Waves produced by ships affect the aquatic environment, especially in shallow water areas. Among other things, erosion occurs because of waves. Noise from ship propellers is likely to cause damage to marine animals. In addition, the navigation of whales and other mammals is disturbed by noise and can, at worst, lead to the death of the animals. Large marine animals are also at high risk of colliding with a ship. A collision can cause the death of a whale and, for example, a collision with a propeller will injure the whale for the rest of its life, even if it does not die in the collision.
Furthermore, shipping does not always run smoothly. Unpredictable weather or a lack of control can lead to major accidents. The most common accident on ships is a fire, which poses a high risk if it is allowed to spread. Hundreds of containers are disposed of by container vessels each year. Fallen containers are left at sea, as the insurance companies compensate the cargo value in the lost container. A sea container can contain anything, but none of the cargo in it belongs in marine ecosystems. Oil accidents are relatively rare today, but they also happen. Oil is deadly to most animals and plants. The leakage of oil can destroy entire marine ecosystems.
The International Maritime Organization (IMO) has drawn up a wide range of regulations concerning the safety of maritime transport and its environmental friendliness. The regulations have made it possible to significantly reduce marine pollution caused by maritime transport.
Meriliikennettä on ollut olemassa jo tuhansia vuosia ennen ajanlaskun alkua. Meriliikenne on aina ollut yleisin kuljetusmuoto. Vuosituhansien saatossa sen tuottavuutta ja tehokkuutta on kehitetty suurin harppauksin. Merenkulku kuitenkin aiheuttaa ympäristölle laajan skaalan negatiivia vaikutuksia. Suurimpina ongelma-alueina voidaan todeta hiilidioksidi- rikki- sekä typpipäästöt. Rikkipäästöjä on pystytty vähentämään pakokaasupesurien avulla. Aluksilla syntyy myös jätettä ja esimerkiksi lastiruuman pesun jäljiltä jätevettä. Satamilla on velvollisuus ottaa jätteet sekä jätevedet vastaan ja aluksilla jättää ne. Painolastivesien mukana saattaa kulkea vieraslajeja, jotka voivat olla tuhoisia päätyessään uusiin meriekosysteemeihin. Tämän ehkäisemiseksi on laadittu säädöksiä siitä, miten painolastivettä tulee käsitellä.
Aluksien aiheuttamat aallot vaikuttavat meriympäristöön etenkin matalan veden alueilla. Aaltojen vaikutuksena tapahtuu muun muassa eroosiota. Alusten potkurin aiheuttama melu on omiaan aiheuttamaan tuhoja merieläimille, valaiden ja muiden nisäkkäiden suunnistuskyky häiriintyy melusta ja voi pahimmillaan johtaa eläinten kuolemaan. Suurilla merieläimillä on myös suuri riski alukseen törmäämiseen. Törmäys voi aiheuttaa valaan kuoleman ja esimerkiksi potkuriin törmääminen vammauttaa valaan loppuiäksi, vaikka se ei kuolisikaan törmäykseen.
Merenkulku ei myöskään aina suju ilman ongelmia, huonon ilman tai esimerkiksi valvonnan puutteen vuoksi voi sattua suuriakin onnettomuuksia. Yleisin aluksilla tapahtuva onnettomuus on tulipalo, joka aiheuttaa suuren riskin, jos se pääsee leviämään. Konttialukset hävittävät vuosittain kontteja satoja kappaleita. Pudonneet kontit jätetään mereen, sillä vakuutus korvaa kontissa olleen rahdin. Merikontti voi sisältää mitä tahansa, mutta mikään niissä kulkeva rahti ei ole hyväksi meriekosysteemeille. Öljyonnettomuuksia sattuu nykyään verrattain harvoin, mutta niitäkin tapahtuu. Öljy on tappava suurimmalle osalle merieläimiä sekä kasveja. Öljyn pääseminen mereen tuhoaa kokonaisia meriekosysteemejä.
Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on laatinut monenlaisia säädöksiä koskien meriliikenteen turvallisuutta sekä sen ympäristöystävällisyyttä. Säädösten avulla on pystytty merkittävästi vähentämään meriliikenteen aiheuttamaa merten pilaantumista.
Marine traffic has existed for thousands of years before the beginning of time. Maritime transport has always been the most common mode of transport. Over the millennia, its productivity and efficiency have developed rapidly. However, shipping has a wide range of negative effects on the environment. The biggest problem areas are carbon dioxide-, sulfur- and nitrogen emissions. Sulfur emissions have been reduced by utilizing exhaust scrubbers. Ships also generate waste and, for example, wastewater from washing the hold. Ports must receive waste and wastewater and ships are obligated to leave it. Ballast water may be accompanied by alien species that can be destructive upon entry into new marine ecosystems. To prevent this, regulations have been drawn upon how ballast water should be treated.
Waves produced by ships affect the aquatic environment, especially in shallow water areas. Among other things, erosion occurs because of waves. Noise from ship propellers is likely to cause damage to marine animals. In addition, the navigation of whales and other mammals is disturbed by noise and can, at worst, lead to the death of the animals. Large marine animals are also at high risk of colliding with a ship. A collision can cause the death of a whale and, for example, a collision with a propeller will injure the whale for the rest of its life, even if it does not die in the collision.
Furthermore, shipping does not always run smoothly. Unpredictable weather or a lack of control can lead to major accidents. The most common accident on ships is a fire, which poses a high risk if it is allowed to spread. Hundreds of containers are disposed of by container vessels each year. Fallen containers are left at sea, as the insurance companies compensate the cargo value in the lost container. A sea container can contain anything, but none of the cargo in it belongs in marine ecosystems. Oil accidents are relatively rare today, but they also happen. Oil is deadly to most animals and plants. The leakage of oil can destroy entire marine ecosystems.
The International Maritime Organization (IMO) has drawn up a wide range of regulations concerning the safety of maritime transport and its environmental friendliness. The regulations have made it possible to significantly reduce marine pollution caused by maritime transport.