Menestystekijät suomalaisten pk-yritysten taustalla : chatbotia hyödyntävä myyntiprosessimalli
Granroth, Tiina (2022)
Granroth, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315239
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla on tarve selvittää, millaisia asioita suomalaiset menestyjäyritykset tekevät ja miten ne hyödyntävät automatisaatioita ja erilai-sia digitaalisia ratkaisuja kasvun ja kansainvälistymisen tukena. Selvitystyö-hön pohjaten hyvinvoinnin verkkopalveluja tarjoavalle Auntie Solutions Oy:lle luotiin chatbotia hyödyntävä myyntiprosessimalli, joka on skaalattavissa myös muille toimialoille. Lisäksi selvitettiin miten chatbotia ja tekoälyä on hyödynnet-ty terveydenhuollossa aikaisemmin.
Kirjallisuuskatsauksesta koostuvan teoriapohjan lisäksi haastateltiin suoma-laisia menestyneitä pk-yrityksiä osana Tampereen korkeakouluyhteisön ja Bu-siness Finlandin Robins-hanketta. Haastatteluiden pohjalta yritykset benchmarkattiin (n=38). Lisäksi sähköisen kyselyn (n=127) avulla selvitettiin ihmisten ajatuksia ja asenteita hyvinvoinnin verkkopalveluita kohtaan. Tausta-tiedon perusteella Auntielle suunniteltiin chatbot pohjainen myyntiprosessi-malli palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen.
Tuloksissa oli paljon yhteneväisyyksiä menestyjäyritysten taustalla. Viisi eni-ten esille noussutta tekijää olivat valmentava johtaminen, tavoitettavuus vuo-rokauden ympäri esimerkiksi chatbotia hyödyntämällä, Google-näkyvyys ja laadukas muu markkinointi sekä vahva läsnäolo sosiaalisessa mediassa. Yri-tyksillä, jotka olivat onnistuneet laajentamaan liiketoimintansa Suomen ulko-puolelle, korostui myös kohdemaan kulttuurin vahva tunteminen. Hyvinvointiin liittyvästä kyselystä puolestaan selvisi, että ihmiset suhtautuvat melko ennak-koluulottomasti verkon välityksellä tapahtuviin palveluihin.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin Auntielle chatbotia hyödyntävä myyntipro-sessimalli, jota rikastettiin menestyjäyritysten benchmarkkauksesta nousseilla teemoilla. Jatkossa olisi tarkoituksenmukaista seurata, miten chatbot-pohjaisen myyntiprosessin käyttöönotto sujuu ja tarjoaako se odotettua hyötyä liiketoimintaan sekä sitä, miten se skaalautuu muille toimialoille. Lisäksi olisi hyvä tutkia, miten Covid-19 pandemia on vaikuttanut yritysten digitaalisten rat-kaisuiden kehittämiseen ja tekoälyä hyödyntäviin, ennakoiviin ratkaisuihin se-kä niiden vaikutuksiin suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymisasteen ke-hittymisessä.
Kirjallisuuskatsauksesta koostuvan teoriapohjan lisäksi haastateltiin suoma-laisia menestyneitä pk-yrityksiä osana Tampereen korkeakouluyhteisön ja Bu-siness Finlandin Robins-hanketta. Haastatteluiden pohjalta yritykset benchmarkattiin (n=38). Lisäksi sähköisen kyselyn (n=127) avulla selvitettiin ihmisten ajatuksia ja asenteita hyvinvoinnin verkkopalveluita kohtaan. Tausta-tiedon perusteella Auntielle suunniteltiin chatbot pohjainen myyntiprosessi-malli palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen.
Tuloksissa oli paljon yhteneväisyyksiä menestyjäyritysten taustalla. Viisi eni-ten esille noussutta tekijää olivat valmentava johtaminen, tavoitettavuus vuo-rokauden ympäri esimerkiksi chatbotia hyödyntämällä, Google-näkyvyys ja laadukas muu markkinointi sekä vahva läsnäolo sosiaalisessa mediassa. Yri-tyksillä, jotka olivat onnistuneet laajentamaan liiketoimintansa Suomen ulko-puolelle, korostui myös kohdemaan kulttuurin vahva tunteminen. Hyvinvointiin liittyvästä kyselystä puolestaan selvisi, että ihmiset suhtautuvat melko ennak-koluulottomasti verkon välityksellä tapahtuviin palveluihin.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin Auntielle chatbotia hyödyntävä myyntipro-sessimalli, jota rikastettiin menestyjäyritysten benchmarkkauksesta nousseilla teemoilla. Jatkossa olisi tarkoituksenmukaista seurata, miten chatbot-pohjaisen myyntiprosessin käyttöönotto sujuu ja tarjoaako se odotettua hyötyä liiketoimintaan sekä sitä, miten se skaalautuu muille toimialoille. Lisäksi olisi hyvä tutkia, miten Covid-19 pandemia on vaikuttanut yritysten digitaalisten rat-kaisuiden kehittämiseen ja tekoälyä hyödyntäviin, ennakoiviin ratkaisuihin se-kä niiden vaikutuksiin suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymisasteen ke-hittymisessä.