Saapuvan tavaran prosessien kehittäminen
Virtanen, Vili (2022)
Virtanen, Vili
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615859
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Stark Suomi Oy:lle, joka on puutavaran, rakennustarvikkeiden ja palvelujen myyntiin erikoistunut valtakunnallinen yritys. Virheet saapuvan tavaran vastaanotossa ovat luoneet ylimääräistä työtä ja hankaloittaneet keskitetyn ostotoimen tehtäviä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida, kuinka saapuvan tavaran prosesseja voidaan kehittää ja luoda tutkimuksen pohjalta opinnäytetyön toimeksiantajalle kehitysehdotukset. Kehitysehdotukset luotiin matalalla kynnyksellä toteutettaviksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn tavoitteena oli ensin kartoittaa toimeksiantajan vastaanoton prosessien nykytila ja selvittää mitkä seikat vaikuttavat vastaanoton prosesseissa tapahtuviin virheisiin. Nykytilan kartoitus perustui osallistuvaan havainnointiin, avoimiin haastatteluihin sekä saapuvan tavaran prosessien analysointiin. Osallistuvaa havainnointia ja avoimia haastatteluita suoritettiin kevään 2022 aikana Stark Suomi Oy:n toimipisteissä Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa, Seinäjoella sekä molemmissa Lahdessa sijaitsevissa toimipisteissä.
Opinnäytetyöllä selvitettiin vastaanottoprosessin ongelmakohdat sekä kehittämistä vaativat toiminnot. Toimipisteistä koottua aineistoa analysoitiin vertaamalla kaikkien toimipisteiden aineistoa keskenään, analysoimalla prosessiin liittyviä tekijöitä ennakkotietojen ja kirjallisuuden avulla, tarkastelemalla henkilökuntaan, ostotoimintaan ja sosiaaliseen ympäristöön liittyviä tekijöitä.
Opinnäytetyöstä jäi puuttumaan kehittämistutkimukselle tyypilliset vaiheet, toteutus ja tulosten tarkastelu. Kaikki opinnäytetyössä ilmi tuodut kehitysideat eivät ole itsessään yksiselitteisiä tai voida olettaa niiden olevan implementoitavissa ilman jatkotutkimuksia. Koska vastaanotto on kytköksissä jokaiseen yrityksen ydinprosessiin olisi tarkasteltava ongelmaa myös ydinprosessien näkökulmasta. Tätä opinnäytetyötä yritys voi pitää viitekehyksenä jatkotutkimuksille ja implementoida osan siinä esitetyistä kehitysideoista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn tavoitteena oli ensin kartoittaa toimeksiantajan vastaanoton prosessien nykytila ja selvittää mitkä seikat vaikuttavat vastaanoton prosesseissa tapahtuviin virheisiin. Nykytilan kartoitus perustui osallistuvaan havainnointiin, avoimiin haastatteluihin sekä saapuvan tavaran prosessien analysointiin. Osallistuvaa havainnointia ja avoimia haastatteluita suoritettiin kevään 2022 aikana Stark Suomi Oy:n toimipisteissä Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa, Seinäjoella sekä molemmissa Lahdessa sijaitsevissa toimipisteissä.
Opinnäytetyöllä selvitettiin vastaanottoprosessin ongelmakohdat sekä kehittämistä vaativat toiminnot. Toimipisteistä koottua aineistoa analysoitiin vertaamalla kaikkien toimipisteiden aineistoa keskenään, analysoimalla prosessiin liittyviä tekijöitä ennakkotietojen ja kirjallisuuden avulla, tarkastelemalla henkilökuntaan, ostotoimintaan ja sosiaaliseen ympäristöön liittyviä tekijöitä.
Opinnäytetyöstä jäi puuttumaan kehittämistutkimukselle tyypilliset vaiheet, toteutus ja tulosten tarkastelu. Kaikki opinnäytetyössä ilmi tuodut kehitysideat eivät ole itsessään yksiselitteisiä tai voida olettaa niiden olevan implementoitavissa ilman jatkotutkimuksia. Koska vastaanotto on kytköksissä jokaiseen yrityksen ydinprosessiin olisi tarkasteltava ongelmaa myös ydinprosessien näkökulmasta. Tätä opinnäytetyötä yritys voi pitää viitekehyksenä jatkotutkimuksille ja implementoida osan siinä esitetyistä kehitysideoista.