Maahanmuuttajalapsi esiopetusryhmässä: hyviä käytänteitä vuosiluokkiin sitomattomassa esi- ja alkuopetuksessa
Kojonen, Heli (2022)
Kojonen, Heli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061417966
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää hyviä käytänteitä, joiden kautta voi tukea ja edistää maahanmuuttajalapsen kotoutumista uuteen maahan. Käsite hyvät käytänteet tuli yhteistyöhankkeelta ”Children Hybrid Integration: Learning Dialogue as a way of Upgrading Policies of Participation”, eli Child-up-tutkimus- ja innovaatiohankkeelta. Näkökulmana opinnäytetyössä oli löytää hyviä käytänteitä maahanmuuttajalapsen osallistamiseen vuosiluokkiin sitomattomassa esi- ja alkuopetuksessa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruu tehtiin kahdessa eri vaiheessa. Aineistonkeruussa kerättiin sekä havainnointiaineistoa että kyselyaineistoa ja niihin käytettiin analyysimenetelmänä teemoittelua. Havainnointi toteutettiin vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen varhaiskasvatusyksikössä. Havainnoinnin muistiinpanot kirjoitettiin puhtaaksi ja niistä värikoodattiin esiin eri teemoihin liittyviä asioita. Kuuden havainnointi tilanteen seitsemäksi eri teemaksi jäsennettiin: opettaja sekä muut aikuiset havainnointitilanteissa, samanikäiset ja esikoululaista isommat lapset havainnointitilanteissa sekä keinot, eleet, huumori ja väsymys havainnointitilanteissa. Havainnoinnin tulosten kautta pystyi hyvin tarkentamaan tutkimuskysymyksiä toisen vaiheen sähköistä Webropol-kyselyä varten. Kyselyllä saatiin lisätietoa keinoista, eleistä ja erilaisista arjen käytännöistä, joilla maahanmuuttajalasta voidaan osallistaa toimintaan. Kysely lähetettiin toiveen mukaisesti sähköpostissa linkkinä yhteensä kahdeksalle henkilölle, ja vastauksia saatiin viideltä vastaajalta. Sähköisessä Webropol-kyselyssä ohjelma keräsi vastaukset valmiiksi, ne koottiin kysymyksittäin yhteen ja värikoodaamalla niistä löytyi kolme selkeää teemaa. Kyselyn teemoiksi muodostuivat aikuinen, lapsi ja vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus.
Tutkimustuloksena nämä kyselyn teemat tarkoittavat tekijöitä, eli aikuisia ja lapsia sekä kontekstia eli vuosiluokkiin sitomatonta esi- ja alkuopetusta maahanmuuttajalapsen osallistajina. Nämä kolme edustavat niitä hyviä käytänteitä, joita melkein pelkästään juuri aikuinen, lapsi tai vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus pystyvät käyttämään maahanmuuttajalapsen osallistamisessa. Johtopäätöksenä tutkimuksesta nousi esiin vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen antama jousto, tila ja mahdollisuus antaa jokaiselle lapselle oman oppimisensa ja kehittymisensä mukainen oppimisenpolku mm. tasoryhmien avulla. Tämä opetusjärjestely pystyy hyvin tukemaan ja vastaamaan myös maahanmuuttajalapsen oppimiseen ja osallistamiseen lapsen omista lähtökohdista käsin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruu tehtiin kahdessa eri vaiheessa. Aineistonkeruussa kerättiin sekä havainnointiaineistoa että kyselyaineistoa ja niihin käytettiin analyysimenetelmänä teemoittelua. Havainnointi toteutettiin vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen varhaiskasvatusyksikössä. Havainnoinnin muistiinpanot kirjoitettiin puhtaaksi ja niistä värikoodattiin esiin eri teemoihin liittyviä asioita. Kuuden havainnointi tilanteen seitsemäksi eri teemaksi jäsennettiin: opettaja sekä muut aikuiset havainnointitilanteissa, samanikäiset ja esikoululaista isommat lapset havainnointitilanteissa sekä keinot, eleet, huumori ja väsymys havainnointitilanteissa. Havainnoinnin tulosten kautta pystyi hyvin tarkentamaan tutkimuskysymyksiä toisen vaiheen sähköistä Webropol-kyselyä varten. Kyselyllä saatiin lisätietoa keinoista, eleistä ja erilaisista arjen käytännöistä, joilla maahanmuuttajalasta voidaan osallistaa toimintaan. Kysely lähetettiin toiveen mukaisesti sähköpostissa linkkinä yhteensä kahdeksalle henkilölle, ja vastauksia saatiin viideltä vastaajalta. Sähköisessä Webropol-kyselyssä ohjelma keräsi vastaukset valmiiksi, ne koottiin kysymyksittäin yhteen ja värikoodaamalla niistä löytyi kolme selkeää teemaa. Kyselyn teemoiksi muodostuivat aikuinen, lapsi ja vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus.
Tutkimustuloksena nämä kyselyn teemat tarkoittavat tekijöitä, eli aikuisia ja lapsia sekä kontekstia eli vuosiluokkiin sitomatonta esi- ja alkuopetusta maahanmuuttajalapsen osallistajina. Nämä kolme edustavat niitä hyviä käytänteitä, joita melkein pelkästään juuri aikuinen, lapsi tai vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus pystyvät käyttämään maahanmuuttajalapsen osallistamisessa. Johtopäätöksenä tutkimuksesta nousi esiin vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen antama jousto, tila ja mahdollisuus antaa jokaiselle lapselle oman oppimisensa ja kehittymisensä mukainen oppimisenpolku mm. tasoryhmien avulla. Tämä opetusjärjestely pystyy hyvin tukemaan ja vastaamaan myös maahanmuuttajalapsen oppimiseen ja osallistamiseen lapsen omista lähtökohdista käsin.