Näyttely- ja messurakentamiskoulutuksen muuttaminen näyttötutkintoperusteiseksi Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa
Anttila, Juhani; Hämäläinen, Aarne; Keimiöniemi, Markku (2014)
Anttila, Juhani
Hämäläinen, Aarne
Keimiöniemi, Markku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208787
Tiivistelmä
Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen (IKATA) näyttely- ja messurakentamisen koulutus muutettiin vuoden 2014 alusta lukien näyttötutkintoperusteiseksi, kun se oli siihen asti ollut opetussuunnitelmaperusteista.
Päätökseen vaikutti etenkin Opetushallituksen valmistelema ehdotus ammattitutkintojen opiskeluoikeuden rajoittamisesta, mutta myös opetuksen luonne ja koulutukseen hakeutuva opiskelija-aines.
Tässä kehittämishankkeessa kuvataan toisaalta näyttötutkintojen järjestämisluvan yleiset periaatteet ja niihin liittyvät säännökset, mutta myös tapaustutkimuksen omaisesti vuodenvaihteessa 2013–2014 alkanut muutosprosessi IKATA:ssa.
Kehittämishanke pitää sisällään myös IKATA:n tämänhetkisille näyttötutkintoperusteisilla aloilla opiskeleville laaditun kyselyn sekä opetushenkilöstön haastatteluita. Kyselyssä ja haastatteluissa kartoitettiin mielipiteitä näyttötutkintomuotoisesta opiskelusta, toisaalta jo vakiintuneilla aloilla ja toisaalta tässä juuri muuttuneessa näyttely- ja messurakentamisen koulutuksessa.
Kyselyn ja haastatteluiden perusteella voidaan jo tässä vaiheessa näyttötutkintokoulutusta arvioida, että muutos kannatti.
Päätökseen vaikutti etenkin Opetushallituksen valmistelema ehdotus ammattitutkintojen opiskeluoikeuden rajoittamisesta, mutta myös opetuksen luonne ja koulutukseen hakeutuva opiskelija-aines.
Tässä kehittämishankkeessa kuvataan toisaalta näyttötutkintojen järjestämisluvan yleiset periaatteet ja niihin liittyvät säännökset, mutta myös tapaustutkimuksen omaisesti vuodenvaihteessa 2013–2014 alkanut muutosprosessi IKATA:ssa.
Kehittämishanke pitää sisällään myös IKATA:n tämänhetkisille näyttötutkintoperusteisilla aloilla opiskeleville laaditun kyselyn sekä opetushenkilöstön haastatteluita. Kyselyssä ja haastatteluissa kartoitettiin mielipiteitä näyttötutkintomuotoisesta opiskelusta, toisaalta jo vakiintuneilla aloilla ja toisaalta tässä juuri muuttuneessa näyttely- ja messurakentamisen koulutuksessa.
Kyselyn ja haastatteluiden perusteella voidaan jo tässä vaiheessa näyttötutkintokoulutusta arvioida, että muutos kannatti.