Laskimoveri- ja ihopistonäytteenotto-opetusvideo terveysalan opiskelijoille
Lahti, Helmi; Matilainen, Iida (2022)
Lahti, Helmi
Matilainen, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110421995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110421995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opetusvideo terveysalan opiskelijoiden laskimoveri- ja ihopistonäytteenoton opetukseen. Tavoitteena oli käyttää mahdollisimman ajankohtaisia ja uusia lähteitä sekä ohjeistuksia. Opinnäytetyön toimeksianto on saatu Tampereen ammattikorkeakoululta. Kohderyhmänä olivat kaikki näytteenotto-opetusta saavat ammattiryhmät, kuten lähihoitajat, sairaanhoitajat ja bioanalyytikot. Myös jo työelämässä olevat työntekijät, jotka tekevät näytteenottotyötä, voivat päivittää omaa osaamistaan.
Opinnäytetyössä on kirjallinen osuus, toiminnallinen osuus sekä kuvallinen työohje videon tueksi. Kirjallisessa osuudessa käsitellään kattavasti laskimoveri- ja ihopistonäytteenoton teoriaa, sekä esimerkiksi preanalyyttisiä ja työturvallisuutta koskevia näkökulmia.
Opetusvideosta tuli selkeä, tiivis ja informatiivinen. Videota tehtäessä noudatettiin hyvän opetusvideon piirteitä. Näistä ohjeista poiketen, videolla ei puhuta, jolloin videon aikana on mahdollista keskustella. Videota ja työohjetta käytetään pääasiassa yhdessä, mutta näitä voidaan käyttää myös erikseen. Kirjallinen osuus opinnäytetyöstä tukee opetusvideota ja työohjetta, joka tarjoaa kattavan teorian aiheeseen.
Mahdollisia jatkotutkimuksia opinnäytetyön pohjalta voisi olla erikseen englanninkielinen materiaali opiskelijoille, joiden äidinkieli ei ole suomi, ja voisivat näin käyttää näytteenottomateriaalia ammattisuomen kehittämiseen. Myös opetusmateriaalia muista näytteenottovälineistä ja -tekniikoista voisi olla hyvä aihe tuleviin opinnäytetöihin.
Opinnäytetyössä on kirjallinen osuus, toiminnallinen osuus sekä kuvallinen työohje videon tueksi. Kirjallisessa osuudessa käsitellään kattavasti laskimoveri- ja ihopistonäytteenoton teoriaa, sekä esimerkiksi preanalyyttisiä ja työturvallisuutta koskevia näkökulmia.
Opetusvideosta tuli selkeä, tiivis ja informatiivinen. Videota tehtäessä noudatettiin hyvän opetusvideon piirteitä. Näistä ohjeista poiketen, videolla ei puhuta, jolloin videon aikana on mahdollista keskustella. Videota ja työohjetta käytetään pääasiassa yhdessä, mutta näitä voidaan käyttää myös erikseen. Kirjallinen osuus opinnäytetyöstä tukee opetusvideota ja työohjetta, joka tarjoaa kattavan teorian aiheeseen.
Mahdollisia jatkotutkimuksia opinnäytetyön pohjalta voisi olla erikseen englanninkielinen materiaali opiskelijoille, joiden äidinkieli ei ole suomi, ja voisivat näin käyttää näytteenottomateriaalia ammattisuomen kehittämiseen. Myös opetusmateriaalia muista näytteenottovälineistä ja -tekniikoista voisi olla hyvä aihe tuleviin opinnäytetöihin.