Joku Roti : kokemuksia Roti-asiakastietojärjestelmän käyttöönoton vaikutuksesta työhön, työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen
Merikukka, Janette (2022)
Merikukka, Janette
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522677
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Roti-asiakastietojärjestelmän käyttöönoton vaikutuksia Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijöiden kokemaan työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijät kokivat uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönoton sekä millaisia muutoksia muuttuva asiakastietojärjestelmä ja sen käyttöönotto aiheutti koetun työhyvinvoinnin ja jaksamisen tilassa. Tavoitteena myös lisätä tietoa siitä, miten työntekijöiden työssä jaksamista voitaisiin tukea vastaavien muutosten yhteydessä. Opinnäytetyön kohderyhmä oli Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimiston henkilökunta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui työhyvinvoinnista - tarkemmin työhyvinvoinnista muutoksessa, työssä jaksamisesta ja järjestelmämuutoksesta. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijää. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulokset osoittivat, että kokemukset Roti-asiakastietojärjestelmästä ja sen käyttöönotosta vaikutti suurin osin kielteisesti koettuun työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Johtopäätöksien perusteella työyhteisö nähtiin tärkeimpänä voimavarana muutoksen keskellä. Kehitysehdotuksena oli lisätä työntekijöiden kuulluksi tulemisen mahdollisuutta sekä tukea ja vahvistaa Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimistolla jo olevaa yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui työhyvinvoinnista - tarkemmin työhyvinvoinnista muutoksessa, työssä jaksamisesta ja järjestelmämuutoksesta. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijää. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulokset osoittivat, että kokemukset Roti-asiakastietojärjestelmästä ja sen käyttöönotosta vaikutti suurin osin kielteisesti koettuun työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Johtopäätöksien perusteella työyhteisö nähtiin tärkeimpänä voimavarana muutoksen keskellä. Kehitysehdotuksena oli lisätä työntekijöiden kuulluksi tulemisen mahdollisuutta sekä tukea ja vahvistaa Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimistolla jo olevaa yhteisöllisyyttä.