Vuosikello kuljettajien esihenkilöiden tukena arkijohtamisessa : OnniBus.com Oy
Paulamäki, Kaisa (2022)
Paulamäki, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622874
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli kaukoliikenneyhtiö OnniBus.com. Työn tarkoituksena oli kehittää arjen johtamista ja etenkin etäjohtamista sekä lisätä työntekijäkokemuksen merkityksen ymmärrystä esihenkilöiden keskuudessa. Työn tavoitteena oli luoda kuljettajien esihenkilöiden käyttöön vuosikello, joka toimii hyvänä työkaluna viestinnän, vuorovaikutuksen ja arkijohtamisen kehittämisessä. Johtoajatuksena työssä oli: mitä pitää huomioida arkijohtamisessa, jotta työntekijäkokemus paranee?
Vuosikello valittiin työkaluksi, koska sen avulla työntekijäkokemukseen liittyvä tekeminen saadaan vuosittain toistuvaksi ja tulee siten osaksi arkea. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin strategian merkitystä liiketoiminnan johtamisessa, ihmisten ja tunteiden johtamista sekä työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändin merkitystä menestyneessä liiketoiminnassa. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi etäjohtamisen haasteita sekä vuosikellon hyötyjä arkijohtamisessa.
Työ oli kehittämistutkimus, joka sisälsi sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Ensin toteutettiin teemahaastattelu yrityksen johdolle, jonka pohjalta luotiin kysely kuljettajille sekä esihenkilöille. Lisäksi tehtiin vertailevaa tutkimusta yrityksen olemassa olevaan suunnittelun vuosikelloon sekä muiden yritysten vuosikelloihin. Kerätyn aineiston sekä teorian pohjalta laadittiin vuosikello, joka toimii kuljettajien esihenkilöiden työkaluna arkijohtamisessa. Vuosikello sisältää operatiivisten asioiden lisäksi erilaisia teemoja liittyen työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Teemojen aiheet vaihtuvat 1-2 kuukauden välein ja ne ovat: viestintä ja vuorovaikutus, esihenkilön saavutettavuus, rekrytointi, perehdytys, työn merkityksellisyys, palkitseminen ja tsemppaus, yhteisöllisyys, psykologinen turvallisuus, työturvallisuus ja talviliikenteen ennakoiva ajo, työn ominaispiirteet sekä esihenkilön oma jaksaminen.
Vuosikello otetaan yrityksessä heti käyttöön ja sen teemoja avataan yrityksen sisäisessä lehdessä joka kuukausi. Yhtiö haluaa panostaa työntekijäkokemuksen kehittämiseen ja tämä kehitystyö tukee tuota tavoitetta. Tämän työn mahdollisena jatkotutkimuksena voisi selvittää, kuinka kuljettajien työntekijäkokemus kehittyy vuosikellon käyttöönoton jälkeen.
Vuosikello valittiin työkaluksi, koska sen avulla työntekijäkokemukseen liittyvä tekeminen saadaan vuosittain toistuvaksi ja tulee siten osaksi arkea. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin strategian merkitystä liiketoiminnan johtamisessa, ihmisten ja tunteiden johtamista sekä työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändin merkitystä menestyneessä liiketoiminnassa. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi etäjohtamisen haasteita sekä vuosikellon hyötyjä arkijohtamisessa.
Työ oli kehittämistutkimus, joka sisälsi sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Ensin toteutettiin teemahaastattelu yrityksen johdolle, jonka pohjalta luotiin kysely kuljettajille sekä esihenkilöille. Lisäksi tehtiin vertailevaa tutkimusta yrityksen olemassa olevaan suunnittelun vuosikelloon sekä muiden yritysten vuosikelloihin. Kerätyn aineiston sekä teorian pohjalta laadittiin vuosikello, joka toimii kuljettajien esihenkilöiden työkaluna arkijohtamisessa. Vuosikello sisältää operatiivisten asioiden lisäksi erilaisia teemoja liittyen työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Teemojen aiheet vaihtuvat 1-2 kuukauden välein ja ne ovat: viestintä ja vuorovaikutus, esihenkilön saavutettavuus, rekrytointi, perehdytys, työn merkityksellisyys, palkitseminen ja tsemppaus, yhteisöllisyys, psykologinen turvallisuus, työturvallisuus ja talviliikenteen ennakoiva ajo, työn ominaispiirteet sekä esihenkilön oma jaksaminen.
Vuosikello otetaan yrityksessä heti käyttöön ja sen teemoja avataan yrityksen sisäisessä lehdessä joka kuukausi. Yhtiö haluaa panostaa työntekijäkokemuksen kehittämiseen ja tämä kehitystyö tukee tuota tavoitetta. Tämän työn mahdollisena jatkotutkimuksena voisi selvittää, kuinka kuljettajien työntekijäkokemus kehittyy vuosikellon käyttöönoton jälkeen.