Minun tunteeni: tunneopas sairaalakoulun oppilaille
Hartikainen, Aada; Hautamäki, Riikka (2022)
Hartikainen, Aada
Hautamäki, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023200
Tiivistelmä
Tunteilla tarkoitetaan mielen ja kehon tuntemuksia ympäröivästä maailmasta ja ne saavat ihmisen toimi-maan ja tekemään päätöksiä liittyen omaan elämään. Tunteiden hallinnassa tunnetaidot ovat merkittävässä roolissa. Tunnetaidot kehittyvät lapsuudesta lähtien ja ne tukevat mielenterveyttä. Nykyään koulumaa-ilmassa käsitellään tunnetaitoja eri tavalla kuin ennen, joka näkyy myös opetussuunnitelmassa. Lasten tunnetaitoja harjoitellaan eri menetelmien kautta, kuten taiteen avulla. Taide ja leikki edesauttavat lapsen tapaa ilmaista tunteitaan.
Opas toimii lasten työkaluna tunteiden ja tunnetaitojen käsittelyssä. Teoriatietoa voi soveltaa muun opetuksen yhteydessä. Oppaassa huomioitiin eri-ikäiset lapset käyttämällä paljon kuvia ja värejä. Opasta voi hyödyntää sairaala- ja koulumaailmassa. Tunteisiin tai yksittäiseen tunnetilaan voi palata aihetta käsiteltäessä yksin tai yhdessä aikuisen kanssa.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa oli suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaihe. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda tunneopas sairaalakoulun peruskouluikäisille lapsille. Oppaan käyttäjäikä vaihtelee 7–13 ikävuoden välillä ja on hyödynnettävissä myös nuoremmilla ja vanhemmilla lapsilla. Tavoitteena oli tukea ja edistää erityistuen tarpeissa olevien oppilaiden tunteiden käsittelytaitoa. Työelämä-kumppanina toimi Alavan koulu Kuopiosta.
Opas toimii lasten työkaluna tunteiden ja tunnetaitojen käsittelyssä. Teoriatietoa voi soveltaa muun opetuksen yhteydessä. Oppaassa huomioitiin eri-ikäiset lapset käyttämällä paljon kuvia ja värejä. Opasta voi hyödyntää sairaala- ja koulumaailmassa. Tunteisiin tai yksittäiseen tunnetilaan voi palata aihetta käsiteltäessä yksin tai yhdessä aikuisen kanssa.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa oli suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaihe. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda tunneopas sairaalakoulun peruskouluikäisille lapsille. Oppaan käyttäjäikä vaihtelee 7–13 ikävuoden välillä ja on hyödynnettävissä myös nuoremmilla ja vanhemmilla lapsilla. Tavoitteena oli tukea ja edistää erityistuen tarpeissa olevien oppilaiden tunteiden käsittelytaitoa. Työelämä-kumppanina toimi Alavan koulu Kuopiosta.