JupLa Oy:n markkinoinnin kehittäminen
Juponaho, Kristian (2022)
Juponaho, Kristian
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323717
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on perehtyä JupLa Oy:n liiketoimintaan ja kehittää yrityksen markkinointia. Tärkeänä tavoitteena on tuoda analyyttisempää näkökulmaa markkinoinnista ja tätä kautta myös mallintaa yritykselle mahdollisia mainoksia, joita se voisi tulevaisuudessa julkaista. Yrityksellä ei ole ollut markkinointiin minkäänlaista strategiaa, joten tämän opinnäytetyön merkitystä voidaan pitää JupLa Oy:lle tärkeänä. Opinnäytetyössä tuodaan esille tarkempaa tietoa itse yrityksestä, sen tavoitteista ja toimintaperiaatteista. Padelin ollessa palvelu, jota yritys tarjoaa, on se myös tuotu esille tarkasti. Täten lukijalle ei jää epäselväksi minkälainen laji padel on. Padelin suosiota Suomessa ja erilaisia urheiluliiketoimintatoimijoita tuodaan esille ja tällä pyritään vertaisarvioimaan JupLa oy:n liiketoimintaa.
Opinnäytetyötä ohjaa STP-prosessi, joka tarkoittaa segmentointia, targetointia ja positiointia. Segmentoinnissa pyritään löytämään paras kohderyhmä ja tämän pohjalta siirrytään targetointiin ja positointiin. Segmentoinnissa painotetaan ikää, palvelun ollessa liikunnallinen. Targetoinnissa tulkitaan segmentoinnin tuloksia. Positioinnissa hyödynnettään edellisiä vaiheita, jonka pohjalta suunnitellaan sosiaalisen median markkinointia ja tuodaan esille erilaisia esimerkkejä mahdollisista julkaisuista. Opinnäytetyössä otetaan myös esillle perinteistä markkinointia ja pohditaan eri alustoja, jolle tätä tehdä. Pääpaino tässä osiossa on mainosjulisteissa, lentolehtimainoksissa ja lehtimainoksissa, joista tuodaan esille myös esimerkkejä. Lopuksi käsitellään opinnäytetyön kokonaisuutta ja pohditaan, kuinka JupLa Oy tästä hyötyy.
Opinnäytetyötä ohjaa STP-prosessi, joka tarkoittaa segmentointia, targetointia ja positiointia. Segmentoinnissa pyritään löytämään paras kohderyhmä ja tämän pohjalta siirrytään targetointiin ja positointiin. Segmentoinnissa painotetaan ikää, palvelun ollessa liikunnallinen. Targetoinnissa tulkitaan segmentoinnin tuloksia. Positioinnissa hyödynnettään edellisiä vaiheita, jonka pohjalta suunnitellaan sosiaalisen median markkinointia ja tuodaan esille erilaisia esimerkkejä mahdollisista julkaisuista. Opinnäytetyössä otetaan myös esillle perinteistä markkinointia ja pohditaan eri alustoja, jolle tätä tehdä. Pääpaino tässä osiossa on mainosjulisteissa, lentolehtimainoksissa ja lehtimainoksissa, joista tuodaan esille myös esimerkkejä. Lopuksi käsitellään opinnäytetyön kokonaisuutta ja pohditaan, kuinka JupLa Oy tästä hyötyy.