Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö korvaushoitoasiakkaiden asiakasprosessissa
Soidinsalo, Henna; Rantanen, Irina (2022)
Soidinsalo, Henna
Rantanen, Irina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023169
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miltä monialainen ja -ammatillinen työ näyttää asiakastietojärjestelmään tehdyissä kirjauksissa. Opinnäytetyössä tutkittiin yhden Helsingin päihdepoliklinikan korvaushoidossa olevien ja huolenpitoasiakkaiksi segmentoitujen asiakkaiden kirjauksia. Monialainen ja -ammatillinen työ on yhä enenevässä määrin osa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työtä. Asiakkaiden monialaiset ongelmat vaativat useamman ammattilaisen yhteistyötä, jotta voidaan vastata asiakkaiden palvelujen tarpeeseen.
Analysoimme asiakastietojärjestelmästä 8 asiakkaan omahoitajien tekemiä hoitosuunnitelmia ja korvaushoidon hoitajien päivittäisen hoitotyön kirjauksia. 8 asiakasta valittiin 21 korvaushoidossa olevan huolenpitoasiakkaan joukosta. Päivittäisen hoitotyön kirjauksista etsittiin mainintoja monialaisesta ja -ammatillisesta yhteistyöstä. Analysoimme myös hoitosuunnitelmien sisältöä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Lisäksi täydensimme analyysiä keskustelulla korvaushoidon hoitajien kanssa.
Aineistosta oli havaittavissa, että päihdepoliklinikan korvaushoidon ammattilaiset tekivät monialaista yhteistyötä yli organisaatiorajojen useiden eri ammattilaisten kanssa (yhteensä 14), omaisten kanssa työskentelystä oli vain vähän mainintoja. Moniammatillista yhteistyötä päihdepoliklinikan sisällä tehtiin muutaman eri ammattilaisen kanssa (yhteensä 3). Monialaista yhteistyötä tehtiin erityisesti terveysaseman kanssa ja moniammatillista työtä päihdepoliklinikan aikuissosiaalityöntekijän kanssa. Hoitosuunnitelmia ei kuitenkaan tehty monialaisesti tai -ammatillisesti ja niitä tehtiin ja päivitettiin vaihtelevasti. Sisällöllisesti hoitosuunnitelmat keskittyivät korvaushoitoon liittyviin asioihin. Sosiaaliseen tilanteeseen liittyvää sisältöä suunnitelmissa oli vähemmän.
Korvaushoidon hoitajat kokivat yhteistyön muiden ammattilaisten kanssa tärkeänä, mutta heidän näkemyksensä mukaan yhteistyötä tehdään luontevammin muuten kuin tekemällä hoitosuunnitelmat monialaisesti tai -ammatillisesti. Monialaisen ja -ammatillisen työn esteinä nähtiin olevan resurssit ja yhteisten toimintatapojen puutteet tai ammattilaisten asenteet korvaushoidon asiakkaita kohtaan. Organisaatiolla onkin tärkeä rooli monialaisen- ja ammatillisen työn juurruttamisessa.
Analysoimme asiakastietojärjestelmästä 8 asiakkaan omahoitajien tekemiä hoitosuunnitelmia ja korvaushoidon hoitajien päivittäisen hoitotyön kirjauksia. 8 asiakasta valittiin 21 korvaushoidossa olevan huolenpitoasiakkaan joukosta. Päivittäisen hoitotyön kirjauksista etsittiin mainintoja monialaisesta ja -ammatillisesta yhteistyöstä. Analysoimme myös hoitosuunnitelmien sisältöä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Lisäksi täydensimme analyysiä keskustelulla korvaushoidon hoitajien kanssa.
Aineistosta oli havaittavissa, että päihdepoliklinikan korvaushoidon ammattilaiset tekivät monialaista yhteistyötä yli organisaatiorajojen useiden eri ammattilaisten kanssa (yhteensä 14), omaisten kanssa työskentelystä oli vain vähän mainintoja. Moniammatillista yhteistyötä päihdepoliklinikan sisällä tehtiin muutaman eri ammattilaisen kanssa (yhteensä 3). Monialaista yhteistyötä tehtiin erityisesti terveysaseman kanssa ja moniammatillista työtä päihdepoliklinikan aikuissosiaalityöntekijän kanssa. Hoitosuunnitelmia ei kuitenkaan tehty monialaisesti tai -ammatillisesti ja niitä tehtiin ja päivitettiin vaihtelevasti. Sisällöllisesti hoitosuunnitelmat keskittyivät korvaushoitoon liittyviin asioihin. Sosiaaliseen tilanteeseen liittyvää sisältöä suunnitelmissa oli vähemmän.
Korvaushoidon hoitajat kokivat yhteistyön muiden ammattilaisten kanssa tärkeänä, mutta heidän näkemyksensä mukaan yhteistyötä tehdään luontevammin muuten kuin tekemällä hoitosuunnitelmat monialaisesti tai -ammatillisesti. Monialaisen ja -ammatillisen työn esteinä nähtiin olevan resurssit ja yhteisten toimintatapojen puutteet tai ammattilaisten asenteet korvaushoidon asiakkaita kohtaan. Organisaatiolla onkin tärkeä rooli monialaisen- ja ammatillisen työn juurruttamisessa.