Vastuullisuuden vaikutus kuluttajan vakuutusyhtiön valintaan
Pinta, Johannes (2022)
Pinta, Johannes
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924908
Tiivistelmä
Vastuullisuudella on merkittävä rooli vakuutusyhtiöiden toiminnassa ja viestinnässä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vastuullisuuden vaikutus kuluttajan vakuutusyhtiön valintaan ja tarkemmin, mitkä vastuullisuuden osa-alueet nähdään tärkeinä kuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksen hyöty ilmenee toimeksiantajalle uutena tietona siitä, miten tärkeänä kuluttajat kokevat vastuullisuuden osa-alueet, mitkä asiat koetaan hyväksi ja miten vakuutusyhtiö voisi kehittää omaa vastuullisuusviestintää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii LähiTapiola Pohjanmaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on jaettuna kolmeen päälukuun. Ensimmäisessä keskitytään yritysten vastuullisuuteen, toisessa yritysten vastuullisuusviestintään ja kolmannessa kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena, jossa aineistonkeruu tehtiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen avulla kerättiin yhteensä 108 kohderyhmään osuvaa vastausta. Vastauksista selvisi, että kuluttajat suhtautuvat positiivisesti vakuutusyhtiöiden vastuullisuuteen. Vakuutusyhtiön valintaa tehdessä pääpaino kohdistuu palvelun ja tuotteen hintaan, sekä vakuutusyhtiön asiakastietojen hallinnan luotettavuuteen.