Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kohtaaminen lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä : sähköinen posteri sairaanhoitajakoulutuksen opintoihin
Pauhe, Julia; Pessi, Viivi (2022)
Pauhe, Julia
Pessi, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, kuinka lasten, nuorten ja perheiden tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kohtaaminen voidaan toteuttaa hoitotyössä. Aihe nousi esille käytännön hoitotyössä ja opinnäytetyön tekijät kokivat aiheen ajankohtaiseksi. Vaikka aihe on tärkeä, ei sitä käsitelty sairaanhoitajan opinnoissa. Tutkimuskysymykseksi valikoitui ”Miten lasten, nuorten ja perheiden tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kohtaaminen ilmenee hoitotyössä?”
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista lähestymistapaa, jonka avulla etsittiin tietoa lasten, nuorten ja perheiden tasa-arvoisesta sekä yhdenvertaisesta kohtaamisesta hoitotyössä. Lasten, nuorten ja perheiden tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtaamista edistää hoitajan ennakkoluulottomuus, erilaisuuksien huomioiminen tai huomiotta jättäminen, turvallisen tilan luominen ja sukupuolen moninaisuuden tunnistaminen. Löydetyn tiedon avulla koostettiin posteri opetusmateriaaliksi Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön. Posterin tavoitteena oli herätellä lukijaa kyseenalaistamaan omia toimintamallejaan ja tuoda tietoa tasa-arvoisesta ja yhdenvertaista kohtaamisesta hoitotyössä. Posterin avulla lukija saa myös käytännön esimerkkejä, kuinka toteuttaa tasa-arvoista ja yhdenvertaista hoitotyötä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan pitää havaintoa siitä, kuinka tärkeää on lisätä tietoa tutkitusta aiheesta. Tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtaamista tulisi lisätä käytännön hoitotyössä. Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kohtaaminen parantaa hoidon laatua sekä lapsen ja perheen kokonaiskokemusta terveydenhuollonpalveluissa. Aihetta tulisi käsitellä enemmän myös tieteellisissä tutkimuksissa. Tieteellisen tiedon kerryttyä voisi aiheesta tuottaa toimintaohjeita hoitotyön käytäntöön.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista lähestymistapaa, jonka avulla etsittiin tietoa lasten, nuorten ja perheiden tasa-arvoisesta sekä yhdenvertaisesta kohtaamisesta hoitotyössä. Lasten, nuorten ja perheiden tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtaamista edistää hoitajan ennakkoluulottomuus, erilaisuuksien huomioiminen tai huomiotta jättäminen, turvallisen tilan luominen ja sukupuolen moninaisuuden tunnistaminen. Löydetyn tiedon avulla koostettiin posteri opetusmateriaaliksi Tampereen ammattikorkeakoulun käyttöön. Posterin tavoitteena oli herätellä lukijaa kyseenalaistamaan omia toimintamallejaan ja tuoda tietoa tasa-arvoisesta ja yhdenvertaista kohtaamisesta hoitotyössä. Posterin avulla lukija saa myös käytännön esimerkkejä, kuinka toteuttaa tasa-arvoista ja yhdenvertaista hoitotyötä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan pitää havaintoa siitä, kuinka tärkeää on lisätä tietoa tutkitusta aiheesta. Tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtaamista tulisi lisätä käytännön hoitotyössä. Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kohtaaminen parantaa hoidon laatua sekä lapsen ja perheen kokonaiskokemusta terveydenhuollonpalveluissa. Aihetta tulisi käsitellä enemmän myös tieteellisissä tutkimuksissa. Tieteellisen tiedon kerryttyä voisi aiheesta tuottaa toimintaohjeita hoitotyön käytäntöön.