OPINTOMATKOJEN MERKITYS OPISKELIJAN AMMATILLISEN KASVUN KEHITTYMISESSÄ
Rytkönen, Ronja (2022)
Rytkönen, Ronja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426199
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opintomatkojen merkitys ammattikorkeakoulu matkailu- ja ravitsemisalan opinnoissa eli restonomi tutkinto-ohjelmassa ja erityisesti opintomatkojen merkitys opiskelijan ammatillisen kasvun kehittymisessä. Tavoitteena oli saada entistä selkeämpi kuva opintomatkojen nykyisestä tilanteesta, selvittää opintomatkojen merkitys ja saada tuloksia tukemaan opintomatkojen järjestämisen kannattavuutta. Tavoitteena oli kerätä tuoretta näkemystä opintomatkoista useasta näkökulmasta alan opiskelijoilta ja valtakunnallisesti alan opetuksen edustajilta.
Opinnäytetyö toteutettiin molempia kvalitatiivista ja kvantitatiivista eli laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tämän lisäksi havainnointia käytettiin tukevana menetelmänä. Tutkimusaineisto kerättiin useammasta lähteestä suorittamalla haastattelu ja kyselyt sekä kirjoittajan osallistuvaa havainnointia hyödyntäen. Työn teoreettinen viitekehys koostui oppimista käsittelevästä kirjallisuudesta ja opintomatka-käsiteen teoriasta. Pääosin tarkasteltiin ammattikorkeakoulupedagogiikkaa, erilaisia opetusmenetelmiä ja opintomatkaa opetusmenetelmänä.
Tulosten perusteella opintomatkat nähdään äärimäisen tärkeänä osana opintoja ja merkittävässä roolissa opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opintomatkan tärkein tavoite on uuden oppiminen ja saatava tiedollinen anti. Muita tärkeitä opintomatkalta saatavia lisäarvoja ovat motivointi, verkostoituminen, innostaminen ja sitouttaminen opintoihin. Opintomatkat opetusmenetelmänä tukevat muita käytettyjä opetusmenetelmiä ja vahvistavat ymmärrystä matkailu- ja ravitsemisalasta ja näin kehittävät opiskelijan ammatillista osaamista. Tutkimuksen tulokset ovat hyvin hyödynnettävissä eri oppilaitoksissa suunniteltaessa tulevia opetussuunnitelmia ja arvioidessa opintomatkojen tarpeellisuutta ja niihin panostamiseen entistä tavoitteellisemmin ja määrätietoisemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin molempia kvalitatiivista ja kvantitatiivista eli laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tämän lisäksi havainnointia käytettiin tukevana menetelmänä. Tutkimusaineisto kerättiin useammasta lähteestä suorittamalla haastattelu ja kyselyt sekä kirjoittajan osallistuvaa havainnointia hyödyntäen. Työn teoreettinen viitekehys koostui oppimista käsittelevästä kirjallisuudesta ja opintomatka-käsiteen teoriasta. Pääosin tarkasteltiin ammattikorkeakoulupedagogiikkaa, erilaisia opetusmenetelmiä ja opintomatkaa opetusmenetelmänä.
Tulosten perusteella opintomatkat nähdään äärimäisen tärkeänä osana opintoja ja merkittävässä roolissa opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Opintomatkan tärkein tavoite on uuden oppiminen ja saatava tiedollinen anti. Muita tärkeitä opintomatkalta saatavia lisäarvoja ovat motivointi, verkostoituminen, innostaminen ja sitouttaminen opintoihin. Opintomatkat opetusmenetelmänä tukevat muita käytettyjä opetusmenetelmiä ja vahvistavat ymmärrystä matkailu- ja ravitsemisalasta ja näin kehittävät opiskelijan ammatillista osaamista. Tutkimuksen tulokset ovat hyvin hyödynnettävissä eri oppilaitoksissa suunniteltaessa tulevia opetussuunnitelmia ja arvioidessa opintomatkojen tarpeellisuutta ja niihin panostamiseen entistä tavoitteellisemmin ja määrätietoisemmin.