5–6-vuotiaiden lasten motoriset perustaidot : motoristen perustaitojen harjoitteluopas
Kylä-Kaila, Lotta (2022)
Kylä-Kaila, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830739
Tiivistelmä
Motoriset perustaidot ovat tärkeä osa lapsen kasvua ja kehitystä. Ne toimivat liikkumisen, leikkimisen ja kokonaisvaltaisen fyysisen aktiivisuuden perustana. Motorisia perustaitoja tarvitaan arkipäiväisistä motorisista toiminnoista ja haasteista itsenäisesti selviytyäkseen. Motoriset perustaidot voidaan jakaa tasapaino-, liikkumis- ja käsittelytaitoihin. Tasapainotaidot toimivat perustana muille taidoille. Motorisilla perustaidoilla on vaikutuksia lapsen terveystekijöihin. Ne tukevat fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Kansainvälisissä tutkimustuloksissa on esiintynyt viitteitä lasten motoristen taitojen heikentymisestä viimeisen kolmen vuosikymmenyksen aikana.
Fyysinen aktiivisuus kehittää lasten motorisia perustaitoja. Lapsen tulisi saada harjoittaa motorisia perustaitojaan päivittäin. Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut vuonna 2016 suosituksen varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden määrästä. Suositusten mukainen fyysisen aktiivisuuden määrä toteutuu vain 10–20 %:lla alle kouluikäisistä lapsista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa motoristen perustaitojen harjoitteluopas. Opas suunnattiin 5–6-vuotiaille lapsille, joilla havaittiin lieviä haasteita karkeamotorisissa perustaidoissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa oppaan avulla vanhemmille keinoja kotiin lasten karkeamotoristen perustaitojen harjoittamiseksi ja vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Rauman Nortamon Perhekeskus. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi harjoitteluopas 5–6-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen vahvistamiseksi. Oppaan harjoitteiden valinnassa käytettiin monipuolisesti luotettavaa ja tutkittuun tietoon perustuvaa lähdekirjallisuutta. Harjoitteet jaettiin liikkumis-, tasapaino- ja käsittelytaitoihin.
Basic motor skills are an important part of a child's growth and development. They work as a base for movement, play and comprehensive physical activity. Basic motor skills are needed for everyday motor activities and to cope with challenges independently. Basic motor skills can be divided to balance, movement and handling skills. Balance skills are the base for other skills. Basic motor skills have an impact on the child's health factors. They support physical, psychological and social well-being. In international researches results have shown indications of children's motor skills becoming weaker over the last three decades.
Physical activity develops children's basic motor skills. The child should be able to practice their basic motor skills daily. The Ministry of Education and Culture has published in 2016 a recommendation for amount of physical activity in the early years. The recommended amount of physical activity is only achieved in 10–20 % of children under school age.
The purpose of the thesis was to produce a basic motor skills practice guide. The guide was aimed to 5–6 year old children with mild challenges in basic gross motor skills. The aim of the thesis was to give parents ways to practice and strengthen their children's basic gross motor skills at home with the help of a guide.
The client of the thesis was Nortamo Family Center in Rauma. The work was carried out as a functional thesis, which resulted in an internship guide for 5–6 year old children to strengthen the basic motor skills. When choosing the exercises for the guide there were being used reliable and researched materials in a comprehensive way as a source literature. The exercises were divided into movement, balance and processing skills.
Fyysinen aktiivisuus kehittää lasten motorisia perustaitoja. Lapsen tulisi saada harjoittaa motorisia perustaitojaan päivittäin. Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut vuonna 2016 suosituksen varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden määrästä. Suositusten mukainen fyysisen aktiivisuuden määrä toteutuu vain 10–20 %:lla alle kouluikäisistä lapsista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa motoristen perustaitojen harjoitteluopas. Opas suunnattiin 5–6-vuotiaille lapsille, joilla havaittiin lieviä haasteita karkeamotorisissa perustaidoissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa oppaan avulla vanhemmille keinoja kotiin lasten karkeamotoristen perustaitojen harjoittamiseksi ja vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Rauman Nortamon Perhekeskus. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi harjoitteluopas 5–6-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen vahvistamiseksi. Oppaan harjoitteiden valinnassa käytettiin monipuolisesti luotettavaa ja tutkittuun tietoon perustuvaa lähdekirjallisuutta. Harjoitteet jaettiin liikkumis-, tasapaino- ja käsittelytaitoihin.
Basic motor skills are an important part of a child's growth and development. They work as a base for movement, play and comprehensive physical activity. Basic motor skills are needed for everyday motor activities and to cope with challenges independently. Basic motor skills can be divided to balance, movement and handling skills. Balance skills are the base for other skills. Basic motor skills have an impact on the child's health factors. They support physical, psychological and social well-being. In international researches results have shown indications of children's motor skills becoming weaker over the last three decades.
Physical activity develops children's basic motor skills. The child should be able to practice their basic motor skills daily. The Ministry of Education and Culture has published in 2016 a recommendation for amount of physical activity in the early years. The recommended amount of physical activity is only achieved in 10–20 % of children under school age.
The purpose of the thesis was to produce a basic motor skills practice guide. The guide was aimed to 5–6 year old children with mild challenges in basic gross motor skills. The aim of the thesis was to give parents ways to practice and strengthen their children's basic gross motor skills at home with the help of a guide.
The client of the thesis was Nortamo Family Center in Rauma. The work was carried out as a functional thesis, which resulted in an internship guide for 5–6 year old children to strengthen the basic motor skills. When choosing the exercises for the guide there were being used reliable and researched materials in a comprehensive way as a source literature. The exercises were divided into movement, balance and processing skills.