Z-sukupolven työelämän arvotekijät ja tavoitettavuus rekrytoinnin näkökulmasta
Lähteenmäki, Veera (2023)
Lähteenmäki, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092211
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Z-sukupolven työelämän arvotekijät ja tavoitettavuus rekrytoinnin näkökulmasta. Toimeksiannon opinnäytetyölle antoi Elenia Oy. Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää minkälaisia asioita Z-sukupolvi arvostaa työelämässä ja työnantajissa, ja mistä rekrytoivat yritykset tavoittavat Z-sukupolven osaajat. Opinnäytetyössä teetettiin kyselytutkimus Z-sukupolvea edustavilla korkeakouluopiskelijoilla. Kyselytutkimuksella oli tarkoitus saada kerättyä uutta tietoa siitä, mitä Z-sukupolvi työelämässä ja työnantajissa erityisesti arvostaa sekä missä kanavissa Z-sukupolveen kuuluvat nuoret liikkuvat.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli Z-sukupolvea, työelämän arvotekijöitä sekä rekrytointia tavoitettavuuden näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin kyselytutkimuksen muodossa sähköisellä kyselylomakkeella, jota jaettiin tutkimuksen kohderyhmänä olleiden koulutusalojen ainejärjestöille. Kyselyyn vastasi yhteensä 52 vastaajaa ennakkoon määritellystä perusjoukosta.
Tutkimuksesta saatujen keskeisimpien tulosten mukaan Z-sukupolvi arvostaa työssä ja työnantajissa mielekästä työnkuvaa, kilpailukykyistä palkkaa, työssä kehittymisen mahdollisuutta sekä tasavertaista kohtelua. Nuoret arvostavat sellaisia organisaatioita, joissa painotetaan työhyvinvoinnin tärkeyttä, vaalitaan yrityksen arvoja, johdetaan ihmislähtöisesti, annetaan tarpeeksi palautetta ja joissa jokainen työntekijä tulee nähdyksi ja kuulluksi. Johtopäätöksenä näitä asioita työnantajakuvassa ja rekrytointimarkkinoinnissa esiin tuomalla yritykset herättävät mielenkiintoa nuorten keskuudessa. Näin toimien organisaatioissa saavutetaan etulyöntiasema rekrytoidessa tulevaisuuden osaajia yrityksiin.
Z-sukupolven tavoittaa tutkimustulosten mukaan parhaiten sosiaalisen median kanavista, joita ovat visuaaliseen sisältöön ja sisällöntuotantoon keskittyvät palvelut Snapchat, Instagram sekä YouTube. Z-sukupolven nuoret ovat tottuneet käyttämään työnhaussa sähköisiä työnhakupalveluita eli työnhakukoneita. Myös yritysten omat nettisivut, lähipiiri, sosiaalinen media sekä LinkedIn ovat vaihtoehtoisia tapoja, joita Z-sukupolvi käyttää työnhaussa. Yritysvierailut, oppilaitosmessut sekä vierailijaluennot ovat myös tehokkaita keinoja tavoittaa korkeakouluissa opiskelevia nuoria. Johtopäätöksenä näitä kanavia ja tapoja hyödyntämällä tavoitetaan paremmin Z-sukupolven nuoria.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli Z-sukupolvea, työelämän arvotekijöitä sekä rekrytointia tavoitettavuuden näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin kyselytutkimuksen muodossa sähköisellä kyselylomakkeella, jota jaettiin tutkimuksen kohderyhmänä olleiden koulutusalojen ainejärjestöille. Kyselyyn vastasi yhteensä 52 vastaajaa ennakkoon määritellystä perusjoukosta.
Tutkimuksesta saatujen keskeisimpien tulosten mukaan Z-sukupolvi arvostaa työssä ja työnantajissa mielekästä työnkuvaa, kilpailukykyistä palkkaa, työssä kehittymisen mahdollisuutta sekä tasavertaista kohtelua. Nuoret arvostavat sellaisia organisaatioita, joissa painotetaan työhyvinvoinnin tärkeyttä, vaalitaan yrityksen arvoja, johdetaan ihmislähtöisesti, annetaan tarpeeksi palautetta ja joissa jokainen työntekijä tulee nähdyksi ja kuulluksi. Johtopäätöksenä näitä asioita työnantajakuvassa ja rekrytointimarkkinoinnissa esiin tuomalla yritykset herättävät mielenkiintoa nuorten keskuudessa. Näin toimien organisaatioissa saavutetaan etulyöntiasema rekrytoidessa tulevaisuuden osaajia yrityksiin.
Z-sukupolven tavoittaa tutkimustulosten mukaan parhaiten sosiaalisen median kanavista, joita ovat visuaaliseen sisältöön ja sisällöntuotantoon keskittyvät palvelut Snapchat, Instagram sekä YouTube. Z-sukupolven nuoret ovat tottuneet käyttämään työnhaussa sähköisiä työnhakupalveluita eli työnhakukoneita. Myös yritysten omat nettisivut, lähipiiri, sosiaalinen media sekä LinkedIn ovat vaihtoehtoisia tapoja, joita Z-sukupolvi käyttää työnhaussa. Yritysvierailut, oppilaitosmessut sekä vierailijaluennot ovat myös tehokkaita keinoja tavoittaa korkeakouluissa opiskelevia nuoria. Johtopäätöksenä näitä kanavia ja tapoja hyödyntämällä tavoitetaan paremmin Z-sukupolven nuoria.