Ostoskärryjen vaikutus lapsiperheiden asiointiin : Lapsiperheiden asiointi huonekalumyymälässä
Torvinen, Janne (2023)
Torvinen, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303163729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303163729
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten ostoskärryt vaikuttavat lapsiperheiden asioimiseen kansainvälisen huonekaluketjun myymälässä. Tavoitteena oli siis selvittää, miten ostoskärryt vaikuttavat lapsiperheasiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja asiakaskokemukseen. Samalla nämä olivat myös opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä.
Teoriaosuudessa käytiin läpi asiakaskokemusta ja sen mittaamista. Tämän lisäksi käsiteltiin ostokäyttäytymistä yleisesti, sekä lapsiperheiden osalta. Näiden lisäksi vielä tietoa ostoskärryistä yleisemmällä tasolla.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä, eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tämä sen takia, että kysymyksille haluttiin määrällisesti vastauksia useammalta lapsiperheeltä, joilla oli eri ikäisiä lapsia. Näin saatiin otettua paremmin koko asiakassegmenttiä huomioon ja kyselyn vastauksista luotettavampia kappalemääräisesti ja prosentuaalisesti mitattuna. Kysely järjestettiin myymälän ylä- ja alasisäänkäynneillä eri päivinä eri kellonaikoihin, sekä arkena, että viikonloppuna.
Tutkimus oli onnistunut ja hyödyllinen, sillä yritys sai sillä uutta tietoa ja löysi myös pari isompaa kehityskohtaa, joita onkin sittemmin parannettu. Kyseisiä parannuksia on laajempi valikoima erilaisia ostoskärryjä, sekä niiden järjestäminen helpommin saataville. Tämän lisäksi muuta tietoa on hyödynnetty palvelun kehittämiseksi ja lapsiperheiden asioinnin parantamiseksi. Tutkimus on luotettava ja sen voisi toteuttaa sellaisenaan uudelleen useita kertoja ja kyselytutkimuksen perusteella onkin tehty jatkotutkimuksia.
Teoriaosuudessa käytiin läpi asiakaskokemusta ja sen mittaamista. Tämän lisäksi käsiteltiin ostokäyttäytymistä yleisesti, sekä lapsiperheiden osalta. Näiden lisäksi vielä tietoa ostoskärryistä yleisemmällä tasolla.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä, eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tämä sen takia, että kysymyksille haluttiin määrällisesti vastauksia useammalta lapsiperheeltä, joilla oli eri ikäisiä lapsia. Näin saatiin otettua paremmin koko asiakassegmenttiä huomioon ja kyselyn vastauksista luotettavampia kappalemääräisesti ja prosentuaalisesti mitattuna. Kysely järjestettiin myymälän ylä- ja alasisäänkäynneillä eri päivinä eri kellonaikoihin, sekä arkena, että viikonloppuna.
Tutkimus oli onnistunut ja hyödyllinen, sillä yritys sai sillä uutta tietoa ja löysi myös pari isompaa kehityskohtaa, joita onkin sittemmin parannettu. Kyseisiä parannuksia on laajempi valikoima erilaisia ostoskärryjä, sekä niiden järjestäminen helpommin saataville. Tämän lisäksi muuta tietoa on hyödynnetty palvelun kehittämiseksi ja lapsiperheiden asioinnin parantamiseksi. Tutkimus on luotettava ja sen voisi toteuttaa sellaisenaan uudelleen useita kertoja ja kyselytutkimuksen perusteella onkin tehty jatkotutkimuksia.