Tutkimuskysely Provestan Oulun alueen palveluasumisen asiakkaille: Kokemus integroidusta asumis-palvelusta
Tervakangas, Helena; Väätäinen, Ida (2023)
Tervakangas, Helena
Väätäinen, Ida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108964
Tiivistelmä
Palvelurakenteessa on tapahtunut suuri muutos, sairaalapaikkoja on supistettu ja laitoshoitoa on ajettu alas. Laitospalveluista on siirrytty kevyempiin palveluihin, avopalveluihin ja kotiin tuotettaviin palveluihin. Asumispalveluiden järjestämisen tavoitteena on, että mahdollisimman moni mielenterveysongelmien vuoksi tukea tarvitseva henkilö voisi asua arjen tuen turvin tavallisessa asuntokannassa omassa asunnossaan. Vuonna 2007 ympäristöministeriö on teettänyt selvityksen mielenterveyskuntoutujien asumispalvelujen tilasta ja sen perusteella on laadittu laatusuositus asumispalveluille. Peilaamme tekemäämme tutkimusta näihin selvityksiin. Tulevaisuuden sosionomeina haluammekin nyt opinnäytetyössämme tutkia asiakaskokemusta sekä palveluiden laatua.
Opinnäytetyömme tilaajana toimii mielenterveyskuntoutujille asumispalveluita tuottava Provesta Oy. Provestan nettisivuilla sanotaan, että he tuottavat laadukkaita, yksilöllisiä ja turvallisia asumisen palveluita erityisryhmille integroituneena tavanomaiseen asuinympäristöön. Palvelu on laadukasta asiakaslähtöistä toimintaa, joka mahdollistaa asiakkaan kotona asumisen ja arjesta selviytymisen ammattilaisten tuen turvin. Asukkaat asuvat omissa vuokra-asunnoissaan samassa taloyhtiössä, lähellä yksikön yhteisiä tiloja ja ohjaajien toimistoa. Tutkimuksessamme haluamme selvittää millaisina Provestan kuntoutujat kokevat kotiin tuotettavan palveluasumisen tavanomaisessa asumisympäristössä.
Teimme määrällisen tutkimuksen Google Forms-kyselynä. Kysymykset ovat strukturoituja Likertin asteikkoon perustuvia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin tilastollisella analyysillä. Perusjoukkona tutkimuksessamme oli Oulun alueen, Provestan asumispalvelun asiakkaat. Otantamenetelmänä käytimme yksiasteista ryväsotantaa.
Tutkimukseemme osallistui 67 ihmistä ja mahdollisia vastaajia olisi ollut 150. Asiakkaista 45 % osallistui tutkimukseen. Kyselyn tulokset ovat suurilta osin positiivisia ja vastaajat ovat huomattavasti enemmän tyytyväisiä Provestalla asumiseen ja palveluihin, kuin mitä tyytymättömiä. Kyselymme koostui 10 eri kysymyksestä, jotka antavat kokonaiskuvan siitä, millaiseksi asiakas kokee saavansa palvelun. Vastauksia saimme kattavasti, eikä vastauksia ohitettu ja näin ollen saimme kattavan kuvan siitä, mitä mieltä Provestan palvelusta ollaan.
Opinnäytetyömme tilaajana toimii mielenterveyskuntoutujille asumispalveluita tuottava Provesta Oy. Provestan nettisivuilla sanotaan, että he tuottavat laadukkaita, yksilöllisiä ja turvallisia asumisen palveluita erityisryhmille integroituneena tavanomaiseen asuinympäristöön. Palvelu on laadukasta asiakaslähtöistä toimintaa, joka mahdollistaa asiakkaan kotona asumisen ja arjesta selviytymisen ammattilaisten tuen turvin. Asukkaat asuvat omissa vuokra-asunnoissaan samassa taloyhtiössä, lähellä yksikön yhteisiä tiloja ja ohjaajien toimistoa. Tutkimuksessamme haluamme selvittää millaisina Provestan kuntoutujat kokevat kotiin tuotettavan palveluasumisen tavanomaisessa asumisympäristössä.
Teimme määrällisen tutkimuksen Google Forms-kyselynä. Kysymykset ovat strukturoituja Likertin asteikkoon perustuvia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin tilastollisella analyysillä. Perusjoukkona tutkimuksessamme oli Oulun alueen, Provestan asumispalvelun asiakkaat. Otantamenetelmänä käytimme yksiasteista ryväsotantaa.
Tutkimukseemme osallistui 67 ihmistä ja mahdollisia vastaajia olisi ollut 150. Asiakkaista 45 % osallistui tutkimukseen. Kyselyn tulokset ovat suurilta osin positiivisia ja vastaajat ovat huomattavasti enemmän tyytyväisiä Provestalla asumiseen ja palveluihin, kuin mitä tyytymättömiä. Kyselymme koostui 10 eri kysymyksestä, jotka antavat kokonaiskuvan siitä, millaiseksi asiakas kokee saavansa palvelun. Vastauksia saimme kattavasti, eikä vastauksia ohitettu ja näin ollen saimme kattavan kuvan siitä, mitä mieltä Provestan palvelusta ollaan.