Aikuisoppilas viulunsoiton alkeisoppijana
Lavrenchuk, Alena (2023)
Lavrenchuk, Alena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110045
Tiivistelmä
Oppijoita on monenlaisia: lahjakkaita, luovia, analyyttisia, monen ikäisiä, taitavia, nopeasti kehittyviä, sisäänpäin kääntyneitä, ujoja jne. Oppijoiden moninaisuuden lisäksi on erilaisia oppimismenetelmiä. Myös saman opitun taidon ilmaiseminen on jokaisella soittajalla omanlaisensa. Jokaiselle oppijalle löytyy sopivanlainen opettaja ja tapansa oppia soittamaan huomioiden yksilön vahvuudet ja heikkoudet.
Opinnäytetyö toteutettiin työn tueksi tarkoitetun haastattelun pohjalta. Vastausten analysoimisen taustaksi tutkittiin lähdekirjallisuutta, joka valaisee haastattelussa esille tulleita teemoja. Työ aloitettiin laajemmasta näkökulmasta, joka myöhemmin fokusoitui haastattelussa esitettyihin aiheisiin.
Työn tueksi ajateltu haastattelun toteutus muuttuikin työn perustaksi, jonka pohjalta määräytyi työn laajuus. Haastatteluun vastanneet opettajat ja aikuisalkeisoppijat rajasivat vastauksillaan opinnäytteen aihealueet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vuorovaikutussuhdetta opettajan ja aikuisoppijan välillä. Kommunikoimiskeinojen löytymiseksi työssä vertailtiin lapsija aikuisoppijan ominaisuuksia keskenään.
Opinnäytetyö toteutettiin työn tueksi tarkoitetun haastattelun pohjalta. Vastausten analysoimisen taustaksi tutkittiin lähdekirjallisuutta, joka valaisee haastattelussa esille tulleita teemoja. Työ aloitettiin laajemmasta näkökulmasta, joka myöhemmin fokusoitui haastattelussa esitettyihin aiheisiin.
Työn tueksi ajateltu haastattelun toteutus muuttuikin työn perustaksi, jonka pohjalta määräytyi työn laajuus. Haastatteluun vastanneet opettajat ja aikuisalkeisoppijat rajasivat vastauksillaan opinnäytteen aihealueet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vuorovaikutussuhdetta opettajan ja aikuisoppijan välillä. Kommunikoimiskeinojen löytymiseksi työssä vertailtiin lapsija aikuisoppijan ominaisuuksia keskenään.