Onnistunut verkkovalmennus: analyysi asiakkaiden sitoutumista edistävistä tekijöistä
Uusitalo, Mikko (2023)
Uusitalo, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510760
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa tekijät, jotka edistävät asiakkaiden sitoutumista verkkovalmennuksissa, ja tuottaa hyödyllistä tietoa, jolla Healthfactory Oy voi kehittää omaa toimintaansa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakassitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ja kehittää käytännön suosituksia Health-factory Oy:lle asiakassitoutumisen parantamiseksi.
Opinnäytetyö tehtiin monimenetelmällisellä lähestymistavalla käyttäen sekä kvalitatiivista eli laadullista että kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto koostui kahdesta erilaisesta tietolähteestä. Ensimmäinen tietolähde sisälsi laadullista tietoa, joka perustui asiakaspalautteisiin. Toisena tietolähteenä oli määrällinen tieto, joka antoi numerollisen kuvan siitä, mitä verkkovalmennuksia asiakkaat olivat ostaneet ja suorittaneet. Laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän lisäksi opinnäytetyöntekijä subjektiivisesti havainnoi ja arvioi sisällöltään, vuorovaikutukseltaan ja visuaalisuudeltaan tutkimuksen otokseen kuuluvat verkkovalmennukset. Tutkimusaineisto koostui 177 verkkovalmennuksesta, joista valittiin systemaattisella satunnaisotannalla 25 valmennusta tutkimuksen otokseen. Näihin valmennuksiin sisällytettiin valmennuksista kerätyt asiakaspalautteet sekä osallistujien ja loppuun suorittaneiden määrät.
Tuloksista voitiin havaita, että verkkovalmennuksissa tärkeitä tekijöitä asiakassitoutumisen näkökulmasta olivat valmentajan aktiivisuus ja motivointi, hyvä valmennuskonsepti, asiakkaiden osallistaminen valmennukseen sekä sisällön monipuolisuus ja henkilökohtaisuus. Tämän kaltaisissa valmennuksissa asiakkaat kokivat saavansa laadukasta palvelua, joka vaikutti positiivisesti asiakassitoutumisen tasoon.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat tietoa valmentajille ja verkkovalmennuksien palveluntarjoajille, jotta he voivat kehittää entistä parempia, houkuttelevampia ja sitouttavampia valmennuksia tulevaisuudessa. Opinnäytetyön jatkotutkimusehdotuksena nousi tarkastella tietyn tyyppisiä, kuten ravitsemukseen liittyviä verkkovalmennuksia tarkemmin. Tämä voisi tarjota mahdollisuuden saada syvällisempää tietoa asiakkaiden mielipiteistä ja kokemuksista valmennuksia kohtaan, joka helpottaisi palvelun kehittämistä asiakaslähtöisesti ja vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.
Opinnäytetyö tehtiin monimenetelmällisellä lähestymistavalla käyttäen sekä kvalitatiivista eli laadullista että kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto koostui kahdesta erilaisesta tietolähteestä. Ensimmäinen tietolähde sisälsi laadullista tietoa, joka perustui asiakaspalautteisiin. Toisena tietolähteenä oli määrällinen tieto, joka antoi numerollisen kuvan siitä, mitä verkkovalmennuksia asiakkaat olivat ostaneet ja suorittaneet. Laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän lisäksi opinnäytetyöntekijä subjektiivisesti havainnoi ja arvioi sisällöltään, vuorovaikutukseltaan ja visuaalisuudeltaan tutkimuksen otokseen kuuluvat verkkovalmennukset. Tutkimusaineisto koostui 177 verkkovalmennuksesta, joista valittiin systemaattisella satunnaisotannalla 25 valmennusta tutkimuksen otokseen. Näihin valmennuksiin sisällytettiin valmennuksista kerätyt asiakaspalautteet sekä osallistujien ja loppuun suorittaneiden määrät.
Tuloksista voitiin havaita, että verkkovalmennuksissa tärkeitä tekijöitä asiakassitoutumisen näkökulmasta olivat valmentajan aktiivisuus ja motivointi, hyvä valmennuskonsepti, asiakkaiden osallistaminen valmennukseen sekä sisällön monipuolisuus ja henkilökohtaisuus. Tämän kaltaisissa valmennuksissa asiakkaat kokivat saavansa laadukasta palvelua, joka vaikutti positiivisesti asiakassitoutumisen tasoon.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat tietoa valmentajille ja verkkovalmennuksien palveluntarjoajille, jotta he voivat kehittää entistä parempia, houkuttelevampia ja sitouttavampia valmennuksia tulevaisuudessa. Opinnäytetyön jatkotutkimusehdotuksena nousi tarkastella tietyn tyyppisiä, kuten ravitsemukseen liittyviä verkkovalmennuksia tarkemmin. Tämä voisi tarjota mahdollisuuden saada syvällisempää tietoa asiakkaiden mielipiteistä ja kokemuksista valmennuksia kohtaan, joka helpottaisi palvelun kehittämistä asiakaslähtöisesti ja vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita.