Asiakastyytyväisyys Hämeenlinnan elintarvikevalvonnassa
Into, Tino (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä Hämeenlinnan kaupungin elintarvikevalvonnassa. Työn tilaajana toimi Hämeenlinnan viranomaispalvelut, jonka ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen muodostavat Hämeenlinnan kaupunki ja Hattulan kunta.
Työhön sisältyi elintarvikealan harjoittajille suunnattu asiakastyytyväisyyskysely sekä sitä tukeva kirjallisuuskatsaus. Asiakaskyselyn tarkoituksena oli selvittää toimijoiden asiakastyytyväisyyttä sekä kartoittaa toimijoiden mahdollisen koulutuksen ja opastuksen tarpeita. Kyselyn avulla pyrittiin myös kartoittamaan elintarvikevalvonnan kykyä vastata toimijoiden muuttuviin tarpeisiin.
Kyselytutkimus suoritettiin sähköisesti ja sen alustana toimi Webropol-kysely- ja raportointisovellus. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostitse Hämeenlinnan elintarvikevalvonnan asiakkaille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 50, vastausprosentin jäädessä 10,3 %:n.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan asiakkaiden todeta olevan pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja valvontaan. Tyytymättömyyttä aiheuttavaksi tekijöiksi nousivat vastausten perusteella Oiva-järjestelmään liittyvät epäselvyydet, palveluista perittävät maksut sekä pop up -toiminnan epäilty väärinkäyttö.
Suurimmat esiin nousseet kehityskohteet kyselystä saatujen vastausten perusteella olivat Oiva-järjestelmän tunnettuuden lisääminen, toimijoiden pyyntö lisäohjauksesta uusiin säädöksiin liittyen sekä elintarvikehuoneistoilmoitukseen liittyvien ongelmien selvittäminen.
Työhön sisältyi elintarvikealan harjoittajille suunnattu asiakastyytyväisyyskysely sekä sitä tukeva kirjallisuuskatsaus. Asiakaskyselyn tarkoituksena oli selvittää toimijoiden asiakastyytyväisyyttä sekä kartoittaa toimijoiden mahdollisen koulutuksen ja opastuksen tarpeita. Kyselyn avulla pyrittiin myös kartoittamaan elintarvikevalvonnan kykyä vastata toimijoiden muuttuviin tarpeisiin.
Kyselytutkimus suoritettiin sähköisesti ja sen alustana toimi Webropol-kysely- ja raportointisovellus. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostitse Hämeenlinnan elintarvikevalvonnan asiakkaille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 50, vastausprosentin jäädessä 10,3 %:n.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan asiakkaiden todeta olevan pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja valvontaan. Tyytymättömyyttä aiheuttavaksi tekijöiksi nousivat vastausten perusteella Oiva-järjestelmään liittyvät epäselvyydet, palveluista perittävät maksut sekä pop up -toiminnan epäilty väärinkäyttö.
Suurimmat esiin nousseet kehityskohteet kyselystä saatujen vastausten perusteella olivat Oiva-järjestelmän tunnettuuden lisääminen, toimijoiden pyyntö lisäohjauksesta uusiin säädöksiin liittyen sekä elintarvikehuoneistoilmoitukseen liittyvien ongelmien selvittäminen.