O4-luokan ajoneuvon rekisteröinti EU:ssa
Virtanen, Jaakko (2023)
Virtanen, Jaakko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722705
Tiivistelmä
Ajoneuvojen rekisteröintiin vaikuttavista vaatimuksista on säädetty useassa eri EU:n ja UNECE:n asetuksessa ja ne ovat suunnittelijalle hankalasti löydettävissä. Opinnäytetyössä selkeytetään ja kootaan yhteen O4-luokan ajoneuvon eli massaltaan yli 10 tonnia painavan perävaunun rekisteröinnin vaatimuksia Euroopan unionin alueella. Tämä toteutettiin esittelemällä asetukset pääpiirteittäin läpi ja tuomalla esiin perävaunujen suunnitteluun vaikuttavat vaatimukset helpommin löydettäväksi. Opinnäytetyön tilaajana toimii Metso ja työn tuloksena saadaan suunnitteluohje (liite 1), joka koskee Metson NW-sarjan perävaunuja. Työssä vertaillaan myös eri hyväksyntäprosesseja ja selvitetään mikä prosessi sopisi parhaiten perävaunujen rekisteröintiin eri tapauksissa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella perävaunujen hyväksyntäprosessin valintaan vaikuttavat valmistettavien perävaunujen määrä, mihin maahan perävaunu aiotaan rekisteröidä sekä tyyppihyväksynnässä vaadittava tuotannon vaatimuksenmukaisuuden valvonta, jota yksittäishyväksynnässä ei tarvita. Opinnäytetyöhön koottiin myös pääpiirteittäin perävaunujen suunnittelussa huomioon otettavat vaatimukset useasta eri asetuksesta sekä viitattiin mistä kohtaa asetuksesta löytyy lisätietoja vaatimuksista.
Sopivan hyväksyntäprosessin valinta on lopulta tapauskohtaista, sillä valintaan vaikuttavat edellä mainitut asiat. Metsolle järkevin hyväksymisprosessi on kansallinen yksittäishyväksyntä, koska tuotantomäärät ovat maltilliset ja eri NW-sarjan perävaunumalleja on useita. Yksittäishyväksynnässä ei myöskään vaadita tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvomista. Opinnäytetyössä käytiin asetukset pääpiirteittäin läpi, joten tulevaisuudessa tietyt laajemmat asetukset tulee käydä tarkemmin läpi
Opinnäytetyön tulosten perusteella perävaunujen hyväksyntäprosessin valintaan vaikuttavat valmistettavien perävaunujen määrä, mihin maahan perävaunu aiotaan rekisteröidä sekä tyyppihyväksynnässä vaadittava tuotannon vaatimuksenmukaisuuden valvonta, jota yksittäishyväksynnässä ei tarvita. Opinnäytetyöhön koottiin myös pääpiirteittäin perävaunujen suunnittelussa huomioon otettavat vaatimukset useasta eri asetuksesta sekä viitattiin mistä kohtaa asetuksesta löytyy lisätietoja vaatimuksista.
Sopivan hyväksyntäprosessin valinta on lopulta tapauskohtaista, sillä valintaan vaikuttavat edellä mainitut asiat. Metsolle järkevin hyväksymisprosessi on kansallinen yksittäishyväksyntä, koska tuotantomäärät ovat maltilliset ja eri NW-sarjan perävaunumalleja on useita. Yksittäishyväksynnässä ei myöskään vaadita tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvomista. Opinnäytetyössä käytiin asetukset pääpiirteittäin läpi, joten tulevaisuudessa tietyt laajemmat asetukset tulee käydä tarkemmin läpi