Paikantamismerkkien käyttö rautatieliikenteessä
Voutilainen, Jarkko (2014)
Voutilainen, Jarkko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092214124
Tiivistelmä
Työ on laadittu Liikenneviraston toimeksiannosta Proxion Plan Oy:ssä.
Työn ensisijaisena tarkoituksena on ollut selvittää, mikä vaikutus paikantamismerkkien käyttöönotolla on käyttäjän näkökulmasta ja miten paikantamismerkit on huomioitu olemassa olevissa ohjeissa. Työn yhteydessä on suoritettu myös riskien arviointi. Yhtenä tavoitteena oli myös pyrkiä selvittämään, voidaanko paikantamismerkillä tulevaisuudessa korvata perinteinen kilometrimerkki ja poistaa ne rataverkolta.
Työssä on perehdytty kattavasti olemassa oleviin Liikenneviraston ohjeisiin ja muihin aineistoihin, joissa paikantaminen on merkittävässä määrin olennaista. Työssä on hyödynnetty kokemuksen kautta kertynyttä osaamista paikantamisesta rautatiejärjestelmässä.
Selvityksen tuloksena on käynyt ilmi, että paikantamismerkki tai sen edeltäjä liikenteen kilometrimerkki, on huomioitu olemassa olevissa ohjeissa ja muissa liikennöinnin kannalta keskeisissä asiakirjoissa puutteellisesti. Riskien arvioinnin perusteella paikantamismerkkien käyttöönotolle ei ole estettä, vaikka niiden käyttöönotto tarkoittaakin merkittävää ajattelutavan muutosta rautatieliikenteen ohjaajan sekä liikkuvan kaluston kuljettajan näkökulmasta. Nykymuotoinen paikantamismerkki ei myöskään sovellu sellaisenaan radanpitäjän tarpeisiin sen sijaitessa ± 100 metrin päässä ratakilometrin todellisesta alkupisteestä ja kilometrimerkistä.
Tärkeimmät jatkotoimenpiteet ovat ohjeiden päivittäminen huomioimaan paikantamismerkit ja paikantamismerkkien kehittäminen myös radanpitäjän tarpeet huomioiden.
Työn ensisijaisena tarkoituksena on ollut selvittää, mikä vaikutus paikantamismerkkien käyttöönotolla on käyttäjän näkökulmasta ja miten paikantamismerkit on huomioitu olemassa olevissa ohjeissa. Työn yhteydessä on suoritettu myös riskien arviointi. Yhtenä tavoitteena oli myös pyrkiä selvittämään, voidaanko paikantamismerkillä tulevaisuudessa korvata perinteinen kilometrimerkki ja poistaa ne rataverkolta.
Työssä on perehdytty kattavasti olemassa oleviin Liikenneviraston ohjeisiin ja muihin aineistoihin, joissa paikantaminen on merkittävässä määrin olennaista. Työssä on hyödynnetty kokemuksen kautta kertynyttä osaamista paikantamisesta rautatiejärjestelmässä.
Selvityksen tuloksena on käynyt ilmi, että paikantamismerkki tai sen edeltäjä liikenteen kilometrimerkki, on huomioitu olemassa olevissa ohjeissa ja muissa liikennöinnin kannalta keskeisissä asiakirjoissa puutteellisesti. Riskien arvioinnin perusteella paikantamismerkkien käyttöönotolle ei ole estettä, vaikka niiden käyttöönotto tarkoittaakin merkittävää ajattelutavan muutosta rautatieliikenteen ohjaajan sekä liikkuvan kaluston kuljettajan näkökulmasta. Nykymuotoinen paikantamismerkki ei myöskään sovellu sellaisenaan radanpitäjän tarpeisiin sen sijaitessa ± 100 metrin päässä ratakilometrin todellisesta alkupisteestä ja kilometrimerkistä.
Tärkeimmät jatkotoimenpiteet ovat ohjeiden päivittäminen huomioimaan paikantamismerkit ja paikantamismerkkien kehittäminen myös radanpitäjän tarpeet huomioiden.