Abitti2025 ylioppilastutkinnon tukiprosessien kehittäminen
Winqvist, Aki (2023)
Winqvist, Aki
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832129
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ja etsittiin tapaa, miten ylioppilaskirjoitusten uutta Abitti2025 pitäisi kokeilla, sekä tukea ylioppilastutkintolautakuntaa tässä kehitystyössä. Suljettu koeympäristö poistuu ja tilalle tulee selainpohjainen ratkaisu. Uusi ratkaisu ei sulje eri teknologioita pois. Nykyinen ympäristö oli tullut tiensä päähän, koska uudet laitteet eivät enää tukeneet Linux Debian -alustaa.
Opetushallituksen ylioppilastutkintolautakunta määrittelee ja linjaa tarkasti ylioppilaskirjoituskokeen suorittamisen ohjeet, ja näiden ohjeiden noudattamatta jättäminen voi johtaa kokeen hylkäämiseen. Kokonaisuus on haasteellinen, koska ylioppilastutkintolautakunta toimii toimittajan roolissa, ja perinteiset toimittajahallinnan mallit eivät ole sovellettavissa tässä tilanteessa. Laitteiden hankintaan liittyen hyödynnetään Espoon kaupungin puitesopimusta, jolloin hankintalaki sekä julkiset hankinnat nousevat merkittäviksi tekijöiksi. Hankintalaki ja julkiset hankinnat tulevat esille, kun kurssikokeissa halutaan mahdollisesti käyttää selaimen laajennuksia ja muita kokeita tukevia lisäosia.
Espoossa on yksitoista lukiota ja pienhankinnoissa hankintaraja-arvot ylittyvät nopeasti. Tarkoituksena on kokeilla uutta Abitti2-koejärjestelmää ja antaa palautetta ylioppilaslautakunnalle. Tavoitteena on todentaa järjestelmän toimivuus, tuottaa hyviä käytäntöjä ja antaa suosituksia. Haasteena ovat toimittajien vaihdokset, jotka tukevat kokeen suorittamista, sekä uuden oppilashallintajärjestelmän ja tunnistautumisen käyttöönotto. Tietoturva ja tietosuoja ovat myös keskeisiä haasteita, jotka on ratkaistava kehitystyön aikana. Kehitystyössä hyödynnetään kokeilevaa kehittämistapaa, ja työkaluina käytetään Agilea, palvelumuotoilua ja ketterää ohjelmistokehitystä DevOpsin avulla.
Tuloksena saavutettiin toimintamalli, joka on linjassa ylioppilastutkintolautakunnan Abitti-kehityksen kanssa. Toimintamalli tukee ylioppilastutkintolautakunnan tapaa kehittää Abittia. Kehitystyö käynnistyy Abitti2 demoversion yhteydessä, ja tavoitteena on luoda siitä hyödynnettävää dokumentaatiota. Tämä lähestymistapa mahdollistaa hallitun kokonaisuuden toteuttamisen ylioppilaskirjoitusten kontekstissa. Tulevaisuus tulee näyttämään miten kehitystyö tulee onnistumaan ja millaisiin tuloksiin siinä päästään.
Opetushallituksen ylioppilastutkintolautakunta määrittelee ja linjaa tarkasti ylioppilaskirjoituskokeen suorittamisen ohjeet, ja näiden ohjeiden noudattamatta jättäminen voi johtaa kokeen hylkäämiseen. Kokonaisuus on haasteellinen, koska ylioppilastutkintolautakunta toimii toimittajan roolissa, ja perinteiset toimittajahallinnan mallit eivät ole sovellettavissa tässä tilanteessa. Laitteiden hankintaan liittyen hyödynnetään Espoon kaupungin puitesopimusta, jolloin hankintalaki sekä julkiset hankinnat nousevat merkittäviksi tekijöiksi. Hankintalaki ja julkiset hankinnat tulevat esille, kun kurssikokeissa halutaan mahdollisesti käyttää selaimen laajennuksia ja muita kokeita tukevia lisäosia.
Espoossa on yksitoista lukiota ja pienhankinnoissa hankintaraja-arvot ylittyvät nopeasti. Tarkoituksena on kokeilla uutta Abitti2-koejärjestelmää ja antaa palautetta ylioppilaslautakunnalle. Tavoitteena on todentaa järjestelmän toimivuus, tuottaa hyviä käytäntöjä ja antaa suosituksia. Haasteena ovat toimittajien vaihdokset, jotka tukevat kokeen suorittamista, sekä uuden oppilashallintajärjestelmän ja tunnistautumisen käyttöönotto. Tietoturva ja tietosuoja ovat myös keskeisiä haasteita, jotka on ratkaistava kehitystyön aikana. Kehitystyössä hyödynnetään kokeilevaa kehittämistapaa, ja työkaluina käytetään Agilea, palvelumuotoilua ja ketterää ohjelmistokehitystä DevOpsin avulla.
Tuloksena saavutettiin toimintamalli, joka on linjassa ylioppilastutkintolautakunnan Abitti-kehityksen kanssa. Toimintamalli tukee ylioppilastutkintolautakunnan tapaa kehittää Abittia. Kehitystyö käynnistyy Abitti2 demoversion yhteydessä, ja tavoitteena on luoda siitä hyödynnettävää dokumentaatiota. Tämä lähestymistapa mahdollistaa hallitun kokonaisuuden toteuttamisen ylioppilaskirjoitusten kontekstissa. Tulevaisuus tulee näyttämään miten kehitystyö tulee onnistumaan ja millaisiin tuloksiin siinä päästään.