Röntgenhoitajaopiskelijoiden avoimet palautteet työharjoittelujaksoista viiden vuoden ajalta
Bojang, Peter; Koval, Pavel (2023)
Bojang, Peter
Koval, Pavel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932756
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää röntgenhoitajaopiskelijoiden palautteen kautta työharjoittelun opiskelijaohjauksen keskeiset onnistuneet ja kehitettävät asiat yhteistyökumppanin toimipisteillä. Tämä tehtiin analysoimalla röntgenhoitajaopiskelijoiden avoimia CLES-palautteita viiden vuoden ajalta (2017–2021).
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistopohjaista sisällönanalyysiä. Aineistoon kuului yhteensä 216 erillistä palautetta. Tulosten mukaan keskeisimmät onnistuneet asiat olivat opiskelijanohjaus sekä harjoittelupaikan työilmapiiri. Tulosten mukaan keskeisimmät kehitettävät asiat kohdistuivat myös opiskelijaohjaukseen ja palautteen saamiseen ohjaajilta. Tulokset korostivat opiskelijaohjauksen tärkeyttä työharjoitteluissa, niin hyvässä kuin pahassa.
Opinnäytetyön tuloksia hyödyntämällä voidaan kehittää yhteistyökumppanin toimipisteiden työharjoittelujen opiskelijaohjausta ja kliinistä oppimisympäristöä sekä tiedostaa, mitkä asiat ovat opiskelijoiden mielestä onnistuneet. Tällä tavalla opiskelijoiden oppimiskokemusta ja asiantuntijuutta pystytään parantamaan. Samalla opiskelijoiden ja ohjaajien kanssakäymistä ja tyytyväisyyttä työharjoitteluihin parannetaan. Työharjoittelut ovat tärkeä osa röntgenhoitajan tutkinto-ohjelmaa, sillä ne kattavat kolmasosan (n. 70 opintopistettä) koko tutkinnosta ja toimivat opiskelijan ensikokemuksena opiskeltavan ammatin työnkuvasta.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistopohjaista sisällönanalyysiä. Aineistoon kuului yhteensä 216 erillistä palautetta. Tulosten mukaan keskeisimmät onnistuneet asiat olivat opiskelijanohjaus sekä harjoittelupaikan työilmapiiri. Tulosten mukaan keskeisimmät kehitettävät asiat kohdistuivat myös opiskelijaohjaukseen ja palautteen saamiseen ohjaajilta. Tulokset korostivat opiskelijaohjauksen tärkeyttä työharjoitteluissa, niin hyvässä kuin pahassa.
Opinnäytetyön tuloksia hyödyntämällä voidaan kehittää yhteistyökumppanin toimipisteiden työharjoittelujen opiskelijaohjausta ja kliinistä oppimisympäristöä sekä tiedostaa, mitkä asiat ovat opiskelijoiden mielestä onnistuneet. Tällä tavalla opiskelijoiden oppimiskokemusta ja asiantuntijuutta pystytään parantamaan. Samalla opiskelijoiden ja ohjaajien kanssakäymistä ja tyytyväisyyttä työharjoitteluihin parannetaan. Työharjoittelut ovat tärkeä osa röntgenhoitajan tutkinto-ohjelmaa, sillä ne kattavat kolmasosan (n. 70 opintopistettä) koko tutkinnosta ja toimivat opiskelijan ensikokemuksena opiskeltavan ammatin työnkuvasta.