Opiskelijasta sairaanhoitajaksi palliatiivisen hoidon yksikköön
Sallinen, Emilia (2023)
Sallinen, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233645
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata valmistumisvaiheessa olevan sairaanhoitajaopiskelijan siirtymistä sairaanhoitajan tehtäviin palliatiivisen hoidon yksikössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää omaa ammatillista osaamistani sairaanhoitajan työssä palliatiivisen hoidon yksikössä. Tehtävänäni oli tuottaa oppimispäiväkirja omaa ammatillista kehittymistä reflektoiden yleissairaanhoitajan (180op) osaamisvaatimuksien pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena. Opinnollistin sairaanhoitajakoulutuksen viimeisen 10 viikon harjoittelu toimiessani sairaanhoitajan sijaisuudessa palliatiivisen hoidon yksikössä. Näiden 10 viikon ajan tehtävänäni oli pitää oppimispäiväkirjaa.
Päiväkirjan viitekehityksenä toimivat Yleissairaanhoitajan (180op) kansalliset osaamisvaatimukset, joista koostin viikkokohtaiset teemat työtäni rytmittämään. Jokaista teemaa tarkastelin teoreettisen tiedon ja ajankohtaisten tutkimuksien ja omien käytännön kokemusten kautta. Viikoittain tarkastelin oman osaamiseni kehittymistä näillä eri osaamisvaatimusten alueilla. Opinnäytetyön tekeminen päiväkirjamuotoisena oli suunnitelmallista ja aikataulutettua.
Opinnäytetyön tekeminen palliatiivisen hoidon yksikössä palkallisen työn opinnollistamisen aikana antoi lisää valmiuksia sairaanhoitajan ammattiin siirtymiseen. Oppimispäiväkirjaa tehdessä olen pystynyt arvioimaan omaa ammatillista osaamistani sekä tunnistamaan kehittämistarpeita. Olen pystynyt myös lisäämään omaa tietotaitoani opinnäytetyöprosessin aikana sairaanhoitajan keskeisillä osaamisalueilla. Yleissairaanhoitajan (180op) osaamisvaatimukset tulee jokaisen sairaanhoitajan sisäistää ja ne ovatkin pohjana kaikelle muulle sairaanhoitajan asiantuntijuudelle. The purpose of this thesis was to describe the transition of a nursing student in the process of graduation to the duties of a nurse in a palliative care unit. The aim of the thesis was to develop my own professional competence in the work of a nurse in a palliative care unit. My task was to produce a learning diary reflecting on my own professional development based on the competence requirements of a general nurse (180 ECTS).
The thesis was carried out in the form of a diary. I studied the last 10 weeks of nursing training while acting as a substitute nurse in a palliative care unit. During these 10 weeks, my task was to keep a learning diary.
The theorical framework of the diary consisted of the national competence requirements of a General Nurse (180 ECTS), from which I compiled the weekly themes to give rhythm to my work. I examined each theme through theoretical knowledge and current research and my own practical experiences. Every week I looked at the development of my own competence in these different areas of competence requirements. Doing the thesis in diary format was planned and scheduled.
Carrying out a thesis in the palliative care unit while incorporating my studies into my work gave me more skills for transitioning to the nursing profession. By making a learning diary, I have been able to evaluate my own professional skills and identify development needs. I have also been able to increase my own knowledge in the key competence areas of the thesis process as a nurse. The competence requirements of a general nurse (180 ECTS) must be internalized by every nurse, and they are the basis for all other nursing expertis
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena. Opinnollistin sairaanhoitajakoulutuksen viimeisen 10 viikon harjoittelu toimiessani sairaanhoitajan sijaisuudessa palliatiivisen hoidon yksikössä. Näiden 10 viikon ajan tehtävänäni oli pitää oppimispäiväkirjaa.
Päiväkirjan viitekehityksenä toimivat Yleissairaanhoitajan (180op) kansalliset osaamisvaatimukset, joista koostin viikkokohtaiset teemat työtäni rytmittämään. Jokaista teemaa tarkastelin teoreettisen tiedon ja ajankohtaisten tutkimuksien ja omien käytännön kokemusten kautta. Viikoittain tarkastelin oman osaamiseni kehittymistä näillä eri osaamisvaatimusten alueilla. Opinnäytetyön tekeminen päiväkirjamuotoisena oli suunnitelmallista ja aikataulutettua.
Opinnäytetyön tekeminen palliatiivisen hoidon yksikössä palkallisen työn opinnollistamisen aikana antoi lisää valmiuksia sairaanhoitajan ammattiin siirtymiseen. Oppimispäiväkirjaa tehdessä olen pystynyt arvioimaan omaa ammatillista osaamistani sekä tunnistamaan kehittämistarpeita. Olen pystynyt myös lisäämään omaa tietotaitoani opinnäytetyöprosessin aikana sairaanhoitajan keskeisillä osaamisalueilla. Yleissairaanhoitajan (180op) osaamisvaatimukset tulee jokaisen sairaanhoitajan sisäistää ja ne ovatkin pohjana kaikelle muulle sairaanhoitajan asiantuntijuudelle.
The thesis was carried out in the form of a diary. I studied the last 10 weeks of nursing training while acting as a substitute nurse in a palliative care unit. During these 10 weeks, my task was to keep a learning diary.
The theorical framework of the diary consisted of the national competence requirements of a General Nurse (180 ECTS), from which I compiled the weekly themes to give rhythm to my work. I examined each theme through theoretical knowledge and current research and my own practical experiences. Every week I looked at the development of my own competence in these different areas of competence requirements. Doing the thesis in diary format was planned and scheduled.
Carrying out a thesis in the palliative care unit while incorporating my studies into my work gave me more skills for transitioning to the nursing profession. By making a learning diary, I have been able to evaluate my own professional skills and identify development needs. I have also been able to increase my own knowledge in the key competence areas of the thesis process as a nurse. The competence requirements of a general nurse (180 ECTS) must be internalized by every nurse, and they are the basis for all other nursing expertis