Liikeidean kirkastaminen kyselytutkimuksen avulla Porin K-Raudassa
Lindroos, Miika (2023)
Lindroos, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838182
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli Porin K-Rauta Saarikallion Oy. Tutkimusongelmana oli kyselytutkimuksen avulla saada kehitysideoita liikeidean kirkastamiseen sekä SWOT- ja kilpailija-analyysin luominen näiden pohjalta. Tutkimus rajattiin koskemaan kuluttaja-asiakkaita. Tutkimuksella haluttiin tietoa, miten Porin K-Rauta erottautuisi kilpailijoista, miksi asiakkaat valitsevat sen asiointi kohteekseen, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat tämän hetkisiin palveluihin, mitä palveluita mahdollisesti puuttuu ja mitkä vaativat kehittämistä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Kyselytutkimus suoritettiin google forms- palvelulla kaupan plussarekisteristä suoramarkkinointiluvan antaneille asiakkaille, joita oli 6036. Vastaajien henkilötietoja ei kerätty ja vastaajia oli yhteensä 187. Kysely suoritettiin 30.10 – 5.11.2023 välisenä aikana.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että vastaajat olivat tyytyväisiä tuotteiden laatuun, valikoimaan sekä palvelun tärkeyteen ja laatuun. Eniten kehittämistä vaativia asioita tuli esille projektiasiakkaiden vähyydessä, myymälän puutteellisessa informaatiossa, sekä selkeinten esille tullut palvelujen huono tunnettavuus. Kaupalle saatiin näin luotua, SWOT-analyysi, kilpailija-analyysi sekä näiden avulla valmiit liikeidean kehitysideat, jotka perustuvat kyselytutkimuksen tuloksiin. Jatkotutkimuksena suositeltiin samantapaista kyselytutkimusta ammattiasiakkaille sekä kyselytutkimuksen hyödyntäminen säännöllisesti tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Kyselytutkimus suoritettiin google forms- palvelulla kaupan plussarekisteristä suoramarkkinointiluvan antaneille asiakkaille, joita oli 6036. Vastaajien henkilötietoja ei kerätty ja vastaajia oli yhteensä 187. Kysely suoritettiin 30.10 – 5.11.2023 välisenä aikana.
Tutkimuksen tuloksina selvisi, että vastaajat olivat tyytyväisiä tuotteiden laatuun, valikoimaan sekä palvelun tärkeyteen ja laatuun. Eniten kehittämistä vaativia asioita tuli esille projektiasiakkaiden vähyydessä, myymälän puutteellisessa informaatiossa, sekä selkeinten esille tullut palvelujen huono tunnettavuus. Kaupalle saatiin näin luotua, SWOT-analyysi, kilpailija-analyysi sekä näiden avulla valmiit liikeidean kehitysideat, jotka perustuvat kyselytutkimuksen tuloksiin. Jatkotutkimuksena suositeltiin samantapaista kyselytutkimusta ammattiasiakkaille sekä kyselytutkimuksen hyödyntäminen säännöllisesti tulevaisuudessa.