Ruokatorin konseptiuudistuksen vaikutukset S-market Kokemäellä
Kajan, Tiina (2021)
Kajan, Tiina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838279
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ruokatorin konseptiuudistuksen vaikutuksia S-market Kokemäellä. Lähtötilanteessa S-market Kokemäellä oli saatu myymäläuudistus valmiiksi. Uudistuksen yhteydessä ruokatori remontoitiin täysin ja remontin yhteydessä käyttöön otettiin uusi ruokatorikonsepti. Ruokatorin uusiminen on investointi, joten lähtöoletus on, että se lisää jollain aikavälillä tuottavuutta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui asiakaskokemuksen ja lisäarvon sekä myyntityön ympärille. Oleellista oli avata myös ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen taustaa avattiin vähittäiskauppaan ja konseptiin liittyvällä tiedolla.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Myynnin rakenteen muutoksia tutkittiin analysoimalla myynnistä saatavaa dataa. Tarkastelujakso valittiin sekä ajankohdan että pituuden mukaan perustellusti. Vastauksia konseptiuudistuksen vaikutuksista haettiin myös kyselyn avulla. Kysely teetettiin ruokatorin työntekijöillä, jotta ruokatorin henkilökunnan toiminnassa ja asenteessa tapahtuneita muutoksia voisi arvioida ja peilata datasta saatuun tietoon.
Data osoitti vahvasti muutoksia myynnin rakenteessa. Tarkemmat euromääräiset luvut ja niihin liittyvät taulukot löytyvät liitetiedostoista toimeksiantajan liiketoiminnan yksityiskohtien salaamiseksi. Henkilökunnan vastauksista saatiin lisää tietoa siitä, mitkä tekijät taustavaikuttavat myynnin rakenteen muutoksessa ja ne peilasivat teoriaan asiakkaalle tärkeistä asioista sekä ostoprosessiin vaikuttamisesta. Opinnäytetyöstä saatiin vastauksia siihen, millaisia vaikutuksia konseptiuudistuksella on ollut S-market Kokemäellä myynninrakenteen, henkilöstön toiminnan ja asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyö tuotti kolme jatkotutkimusaihetta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui asiakaskokemuksen ja lisäarvon sekä myyntityön ympärille. Oleellista oli avata myös ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen taustaa avattiin vähittäiskauppaan ja konseptiin liittyvällä tiedolla.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Myynnin rakenteen muutoksia tutkittiin analysoimalla myynnistä saatavaa dataa. Tarkastelujakso valittiin sekä ajankohdan että pituuden mukaan perustellusti. Vastauksia konseptiuudistuksen vaikutuksista haettiin myös kyselyn avulla. Kysely teetettiin ruokatorin työntekijöillä, jotta ruokatorin henkilökunnan toiminnassa ja asenteessa tapahtuneita muutoksia voisi arvioida ja peilata datasta saatuun tietoon.
Data osoitti vahvasti muutoksia myynnin rakenteessa. Tarkemmat euromääräiset luvut ja niihin liittyvät taulukot löytyvät liitetiedostoista toimeksiantajan liiketoiminnan yksityiskohtien salaamiseksi. Henkilökunnan vastauksista saatiin lisää tietoa siitä, mitkä tekijät taustavaikuttavat myynnin rakenteen muutoksessa ja ne peilasivat teoriaan asiakkaalle tärkeistä asioista sekä ostoprosessiin vaikuttamisesta. Opinnäytetyöstä saatiin vastauksia siihen, millaisia vaikutuksia konseptiuudistuksella on ollut S-market Kokemäellä myynninrakenteen, henkilöstön toiminnan ja asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyö tuotti kolme jatkotutkimusaihetta.