Itsensä johtaminen asiantuntijaorganisaatiossa
Eskelinen, Miika (2023)
Eskelinen, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938338
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa itsensä johtamisen koulutustilaisuus asiantuntijaorganisaation asiantuntijoille. Koulutuksen tarkoituksena oli kouluttaa asiantuntijoille, mitä itsensä johtaminen on ja miksi se on merkityksellistä asiantuntijatyössä.
Kehittämistyön lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus, koska kehittämistyön tuloksena luotiin itsensä johtamisen koulutus ja siihen liittyvä materiaali. Tutkimusosuudessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä kyselyjä ja benchmarkingia. Kyselyiden avulla selvitettiin itsensä johtamisen tietämyksen nykytilaa sekä koulutuksen tarvetta. Benchmarkingin avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa siitä, miten koulutustilaisuuden materiaali kannattaa luoda ja millaisia tehokeinoja tulisi käyttää oppimisen ja vaikuttavuuden lisäämiseksi.
Itsensä johtamisen koulutus järjestettiin kasvotusten tapahtuvana koulutustilaisuutena ja siihen sisällytettiin palautekysely. Koulutustilaisuuden saama palaute oli positiivista, aihe koettiin tärkeäksi ja koulutus arvioitiin hyödylliseksi työtehtäviin peilaten. Kaikki osallistujat suosittelivat koulutusta ja suurin osa ilmaisi halunsa saada tarkempaa tietoa, miten itsensä johtamista voi soveltaa käytännössä. The aim of this thesis was to design and implement a self-leadership training session for experts in a specialist organization. The purpose of the training was to educate the experts about what self-leadership is and why it is relevant in expert work.
The approach of the development work was constructivist research, as the result of the development work was the creation of a training course on self-leadership and related material. The research component of the study utilized questionnaires and benchmarking as data collection methods. The questionnaires were used to determine the current state of knowledge of self-leadership and the need for training. Benchmarking was used to gather valuable information on how the training material should be created and what kind of efficiencies should be used to increase learning and effectiveness.
The self-leadership training was organized as a face-to-face training session and included a feedback survey. The feedback from the training session was positive, the topic was considered important, and the training was assessed as useful in relation to the work tasks. All participants recommended the training and most of them expressed their wish to receive more detailed information on how to apply self-leadership in practice.
Kehittämistyön lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus, koska kehittämistyön tuloksena luotiin itsensä johtamisen koulutus ja siihen liittyvä materiaali. Tutkimusosuudessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä kyselyjä ja benchmarkingia. Kyselyiden avulla selvitettiin itsensä johtamisen tietämyksen nykytilaa sekä koulutuksen tarvetta. Benchmarkingin avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa siitä, miten koulutustilaisuuden materiaali kannattaa luoda ja millaisia tehokeinoja tulisi käyttää oppimisen ja vaikuttavuuden lisäämiseksi.
Itsensä johtamisen koulutus järjestettiin kasvotusten tapahtuvana koulutustilaisuutena ja siihen sisällytettiin palautekysely. Koulutustilaisuuden saama palaute oli positiivista, aihe koettiin tärkeäksi ja koulutus arvioitiin hyödylliseksi työtehtäviin peilaten. Kaikki osallistujat suosittelivat koulutusta ja suurin osa ilmaisi halunsa saada tarkempaa tietoa, miten itsensä johtamista voi soveltaa käytännössä.
The approach of the development work was constructivist research, as the result of the development work was the creation of a training course on self-leadership and related material. The research component of the study utilized questionnaires and benchmarking as data collection methods. The questionnaires were used to determine the current state of knowledge of self-leadership and the need for training. Benchmarking was used to gather valuable information on how the training material should be created and what kind of efficiencies should be used to increase learning and effectiveness.
The self-leadership training was organized as a face-to-face training session and included a feedback survey. The feedback from the training session was positive, the topic was considered important, and the training was assessed as useful in relation to the work tasks. All participants recommended the training and most of them expressed their wish to receive more detailed information on how to apply self-leadership in practice.