Raakapuukuljetusten kustannusrakenne
Kasurinen, Simo (2023)
Kasurinen, Simo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038798
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Kuljetusliike Eskolan raakapuukuljetuksien kannattavuuden tehostamis-ta, suhteessa puutavaranosturin kuljettamiseen auton mukana. Tavoitteena oli tutkia tasapainopisteen etäisyyttä puutavaravarastoilta puunjalostuslaitoksiin, nosturin pienentäessä hyötykuorman osuutta. Käytännön päivittäisissä työtehtävissä, kuljetusesimiehet ovat tekemisissä tämän haasteen kanssa. Opin-näytetyön teoreettinen osa käsitteli tutkittavan työn muuttujien osuuksia kuljetusyrityksissä. Tutkimus-työhön liittyi neljä muuttujaa: etäisyys raakapuuvarastolta metsäteollisuudenlaitoksiin, lisääntyneen polt-toaineen kulutuksen erotus, kasvanut työaikakustannus ja pienentynyt hyötykuorma. Mittaustuloksilla saaduilla arvoilla on etsitty ratkaisua. Tutkimuksen tuloksesta on hyötyä kuljetuksia suunniteltaessa. Opinnäytetyössä on käsitelty varsin laajasti kuljetusalan kokonaiskustannuksia ja niiden erilaisia kustan-nusrakenteita, osa-alueittain eriteltynä.
Opinnäytetyössä suoritettiin mittauksia, ja saatujen arvojen perusteella tehdyillä laskelmilla on päästy tutkimuksen lopputulokseen. Mittauksia on tehty LogForcen suunnittelusovelluksella, kuljettajien ilmoit-tamina aikamääreinä ja My Scania sovelluksen tiedoilla. Sovelluksien mittaustuloksia on varmistettu Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Opinnäytetyöhön haastateltiin Kuljetusliike Eskola Oy:n toimitusjohtajaa ja kuljetusesimiestä.
Opinnäytetyön tuloksen perusteella etäisyyden tasapainopisteeksi määrittyi kilometrimääräinen matka raakapuuvarastolta metsäteollisuudenlaitokseen ja tarkat euromääräiset kustannukset kilometreittäin.
Tuloksen johtopäätös: Kuljetusliike Eskolan ei ole taloudellisesti kannattavaa muuttaa kalustoa nosturei-denhydrauliikaltaan kiinteäsovitteiseksi.
Opinnäytetyössä suoritettiin mittauksia, ja saatujen arvojen perusteella tehdyillä laskelmilla on päästy tutkimuksen lopputulokseen. Mittauksia on tehty LogForcen suunnittelusovelluksella, kuljettajien ilmoit-tamina aikamääreinä ja My Scania sovelluksen tiedoilla. Sovelluksien mittaustuloksia on varmistettu Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Opinnäytetyöhön haastateltiin Kuljetusliike Eskola Oy:n toimitusjohtajaa ja kuljetusesimiestä.
Opinnäytetyön tuloksen perusteella etäisyyden tasapainopisteeksi määrittyi kilometrimääräinen matka raakapuuvarastolta metsäteollisuudenlaitokseen ja tarkat euromääräiset kustannukset kilometreittäin.
Tuloksen johtopäätös: Kuljetusliike Eskolan ei ole taloudellisesti kannattavaa muuttaa kalustoa nosturei-denhydrauliikaltaan kiinteäsovitteiseksi.