Oman osaamisen tuotteistaminen
Kilpeläinen, Emmi (2023)
Kilpeläinen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238995
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli tuotteistaa käsityöosaaminen liiketoiminnaksi ja kartoittaa millaisille tuotteille ja palveluille on kysyntää. Tarkoituksena oli myös tuottaa markkinointisuunnitelma verkossa toimivalle sivutoimiselle yritykselle.
Kehittämistyön viitekehys muodostui tuotteistamisen, yrittäjyyden ja markkinoinnin ympärille. Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena konstruktiivisella tutkimusotteella. Työ sisälsi myös palvelumuotoilun piirteitä.
Kehittämistyön empiirinen osuus sisälsi potentiaaliselle asiakaskunnalle tehdyn kyselyn, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan suunniteltujen tuotteiden ja palveluiden kysyntää ja hinnoittelua. Lisäksi empiirisessä osassa haastateltiin käsityöharrastajia, jotka ovat tuotteistaneet omaa käsityöosaamistaan hieman eri tavoin.
Kehittämistyön edetessä perustettiin aloittavalle liiketoiminnalle sosiaalisen median tilit Instagramiin ja Facebookiin, varattiin verkkosivujen domain sekä luotiin tuotteistamisprosessin myötä materiaaleille visuaalinen ulkoasu ja hinnoittelumalli.
Kehittämistyön konkreettinen tuotos oli tuotteistamisdokumentaatio, joka sisälsi myös markkinointi- ja hinnoittelusuunnitelman. Johtopäätöksenä todettiin, että oman käsityöosaamisen tuotteistaminen ja brändin luominen on mahdollista. Kyselytulosten perusteella potentiaalinen asiakaskunta tuotteistetulle osaamiselle on olemassa, ja kohderyhmä on tavoitettavissa digimarkkinoinnin keinoin.
Kehittämistyön viitekehys muodostui tuotteistamisen, yrittäjyyden ja markkinoinnin ympärille. Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena konstruktiivisella tutkimusotteella. Työ sisälsi myös palvelumuotoilun piirteitä.
Kehittämistyön empiirinen osuus sisälsi potentiaaliselle asiakaskunnalle tehdyn kyselyn, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan suunniteltujen tuotteiden ja palveluiden kysyntää ja hinnoittelua. Lisäksi empiirisessä osassa haastateltiin käsityöharrastajia, jotka ovat tuotteistaneet omaa käsityöosaamistaan hieman eri tavoin.
Kehittämistyön edetessä perustettiin aloittavalle liiketoiminnalle sosiaalisen median tilit Instagramiin ja Facebookiin, varattiin verkkosivujen domain sekä luotiin tuotteistamisprosessin myötä materiaaleille visuaalinen ulkoasu ja hinnoittelumalli.
Kehittämistyön konkreettinen tuotos oli tuotteistamisdokumentaatio, joka sisälsi myös markkinointi- ja hinnoittelusuunnitelman. Johtopäätöksenä todettiin, että oman käsityöosaamisen tuotteistaminen ja brändin luominen on mahdollista. Kyselytulosten perusteella potentiaalinen asiakaskunta tuotteistetulle osaamiselle on olemassa, ja kohderyhmä on tavoitettavissa digimarkkinoinnin keinoin.