Datavetoinen ohjelmistokehitys : Apotista saatavan datan hyödyntäminen HUS:n ajanvaraustoimintojen kehittämisessä
Silmukari, Laura (2023)
Silmukari, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023123139220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023123139220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onko ajanvaraustoimintoja tehostamalla mahdollista vähentää käyttämättömän vastaanottoajan määrää HUS:n erikoissairaanhoidon poliklinikoilla. Tutkimusaineistona käytettiin Apotti-potilastietojärjestelmästä saatua kvantitatiivista dataa. Toisena tavoitteena oli kehittää tapa, jolla järjestelmästä saatavaa dataa voitaisiin hyödyntää Apotin ohjelmistokehityksessä. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin datavetoista päätöksentekoa, ketterää kehitystä, datavetoista ohjelmistokehitystä ja data-analytiikkaa koskevaa teoriaa ja tutkimustietoa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivisen aineiston visuaalista analyysia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oy Apotti Ab.
Tutkimuksen tulosten mukaan vain pieni osa käyttämättä jääneestä ajasta oli seurausta potilaista johtuvista syistä. Ajanvarauspohjien käyttöön näytti toisaalta liittyvän haasteita kaikilla tutkituilla poliklinikoilla. Tutkimuksen keskeinen löydös oli, että kiinnittämällä huomiota ilmenneisiin ongelmakohtiin, olisi todennäköisesti mahdollista saada vähennettyä käyttämättä jääneen vastaanottoajan määrää HUS:n erikoisairaanhoidon poliklinikoilla.
Aiemman tutkimustiedon perusteella opinnäytetyön kehittämistyönä luotiin prototyyppi dashboardista eli koontinäytöstä. Dashboardit ovat business intelligencen (BI) keskeinen työkalu, jonka avulla dataa voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena ja niihin voidaan myös koota keskeistä tietoa eri lähteistä. Suunniteltua dashboardia on mahdollista hyödyntää tiedon jakamiseen sekä Apotin ohjelmistokehitystiimin sisällä että yhteistyötapaamisissa asiakkaiden kanssa.
Tutkimuksen tulosten mukaan vain pieni osa käyttämättä jääneestä ajasta oli seurausta potilaista johtuvista syistä. Ajanvarauspohjien käyttöön näytti toisaalta liittyvän haasteita kaikilla tutkituilla poliklinikoilla. Tutkimuksen keskeinen löydös oli, että kiinnittämällä huomiota ilmenneisiin ongelmakohtiin, olisi todennäköisesti mahdollista saada vähennettyä käyttämättä jääneen vastaanottoajan määrää HUS:n erikoisairaanhoidon poliklinikoilla.
Aiemman tutkimustiedon perusteella opinnäytetyön kehittämistyönä luotiin prototyyppi dashboardista eli koontinäytöstä. Dashboardit ovat business intelligencen (BI) keskeinen työkalu, jonka avulla dataa voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena ja niihin voidaan myös koota keskeistä tietoa eri lähteistä. Suunniteltua dashboardia on mahdollista hyödyntää tiedon jakamiseen sekä Apotin ohjelmistokehitystiimin sisällä että yhteistyötapaamisissa asiakkaiden kanssa.