Ensiaputunti Ahvenisjärven koulun 9.-luokkalaisille
Sironen, Laura; Heikkilä, Lauri (2024)
Sironen, Laura
Heikkilä, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204754
Tiivistelmä
Nuoret tarvitsevat ensihoidon ja päivystyksen palveluita lukuisista eri syistä. Opinnäytetyön tekijöiden kokemuksen mukaan ensiapua vaativien tilanteiden tunnistamisen sekä ensiaputaitojen harjoitteleminen on kuitenkin peruskoulun aikana vähäistä. Henkilön sairastuessa tai loukkaantuessa paikalla olleiden oikeanlaiset ensiaputaidot sekä rohkeus toimia tilanteessa saattavat estää vakavampien vammojen syntymisen tai jopa pelastaa apua tarvitsevan hengen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää ensiaputunnit Ahvenisjärven koulun yhdeksäsluokkalaisille. Tavoitteena oli parantaa nuorten valmiuksia tunnistaa ensiapua vaativia tilanteita ja harjoitella ensiavun antamista toiminnallisten harjoituksien avulla. Tunneilla käsiteltiin tajuttomuutta, anafylaktista reaktiota sekä hypoglykemiaa. Opinnäytetyön tekijät asettivat lisäksi henkilökohtaiseksi tavoitteekseen omien ohjaus- ja vuorovaikutustaitojensa parantamisen nuorten kanssa toimiessa.
Ensiaputunnit toteutettiin syksyllä 2023. Tunneille luotiin diaesitys, jonka avulla tajuttomuuden, anafylaktisen reaktion ja hypoglykemian tunnistamiseen sekä ensiapuun perehdyttiin. Teoriaosuuden jälkeen nuoret saivat ohjeistettuna harjoitella tilanteisiin kuuluvia ensiaputaitoja, kuten kylkiasentoon kääntämistä ja ilmateiden avaamista. Toiminnallisen osuuden jälkeen opittuja tietoja ja taitoja kerrattiin Kahoot!-tietovisan avulla. Lopuksi nuoret saivat vielä esittää kysymyksiä sekä antaa palautetta anonyymisti palautelomakkeelle.
Ensiaputunneilta kerätyn palautteen perusteella voidaan todeta, että nuoret kokivat tunnit hyödyllisiksi ja ensiaputaitojen harjoittelemisen tarpeelliseksi. Nuoret kokivat ensiaputunnit tärkeiksi erityisesti siksi, että he saattavat tarvita taitoja tulevaisuudessa ja oikeanlaisilla ensiaputaidoilla he pystyvät auttamaan apua tarvitsevaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää ensiaputunnit Ahvenisjärven koulun yhdeksäsluokkalaisille. Tavoitteena oli parantaa nuorten valmiuksia tunnistaa ensiapua vaativia tilanteita ja harjoitella ensiavun antamista toiminnallisten harjoituksien avulla. Tunneilla käsiteltiin tajuttomuutta, anafylaktista reaktiota sekä hypoglykemiaa. Opinnäytetyön tekijät asettivat lisäksi henkilökohtaiseksi tavoitteekseen omien ohjaus- ja vuorovaikutustaitojensa parantamisen nuorten kanssa toimiessa.
Ensiaputunnit toteutettiin syksyllä 2023. Tunneille luotiin diaesitys, jonka avulla tajuttomuuden, anafylaktisen reaktion ja hypoglykemian tunnistamiseen sekä ensiapuun perehdyttiin. Teoriaosuuden jälkeen nuoret saivat ohjeistettuna harjoitella tilanteisiin kuuluvia ensiaputaitoja, kuten kylkiasentoon kääntämistä ja ilmateiden avaamista. Toiminnallisen osuuden jälkeen opittuja tietoja ja taitoja kerrattiin Kahoot!-tietovisan avulla. Lopuksi nuoret saivat vielä esittää kysymyksiä sekä antaa palautetta anonyymisti palautelomakkeelle.
Ensiaputunneilta kerätyn palautteen perusteella voidaan todeta, että nuoret kokivat tunnit hyödyllisiksi ja ensiaputaitojen harjoittelemisen tarpeelliseksi. Nuoret kokivat ensiaputunnit tärkeiksi erityisesti siksi, että he saattavat tarvita taitoja tulevaisuudessa ja oikeanlaisilla ensiaputaidoilla he pystyvät auttamaan apua tarvitsevaa.