Musiikki osana varhaiskasvatuksen työkalupakkia : henkilöstön kokemuksia alle kolmivuotiaiden musiikkikasvatuksesta
Lintusaari, Heli; Mikkilä, Suvi (2024)
Lintusaari, Heli
Mikkilä, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Nurmijärven varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia musiikkikasvatuksen toteuttamisesta omassa työympäristössään sekä heidän näkemyksiään itsestään musiikkikasvattajina. Tavoitteena oli lisätä tietoa siitä, miten kunta työnantajana voisi tukea ja vahvistaa musiikkikasvatuksen hyödyntämistä ja järjestämistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen kohteina olivat 1–3-vuotiaiden lasten ryhmien työntekijät. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä tutkimusten mukaan taidekasvatus toteutuu erityisesti alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen arjessa vain osittain, ja henkilöstö kokee herkästi, ettei sillä ole riittäviä valmiuksia musiikkikasvatuksen toteuttamiseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatuslaista, minäpystyvyydestä, alle kolmivuotiaiden musiikillisesta kehityksestä sekä musiikin merkityksestä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kolmena ryhmähaastatteluna ja aineisto analysoitiin teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksessa saatiin vastauksia viiteen teemaan: musiikin käyttöön varhaiskasvatuksen arjessa, henkilöstön musiikilliseen minäpystyvyyteen, musiikkikasvatuksessa koettuihin mahdollistajiin ja haasteisiin sekä henkilöstön toivomaan tukeen. Tutkitussa joukossa musiikkikasvatuksen koettiin toteutuvan pääsääntöisesti hyvin ja suhtautuminen aiheeseen oli myönteistä. Musiikki koettiin monipuoliseksi työkaluksi varhaiskasvatuksen arjessa. Tiimin merkitys musiikkikasvatuksen järjestämisessä on suuri ja tiimin sisäinen hyväksyvä ilmapiiri rohkaisee musiikkikasvatuksen toteuttamiseen. Lisäksi pitkän työkokemuksen huomattiin vahvistavan musiikillista minäpystyvyyttä. Musiikkikasvatuksen toteutumisen haasteiksi nimettiin muun muassa materiaalien käyttö ja niiden saavutettavuus. Henkilöstö kaipasi myös käytännönläheistä koulutusta musiikkikasvatuksesta. Työntekijöiden omalla suhtautumisella oli suuri merkitys musiikkikasvatuksen toteutumiseen. Tutkimuksesta tehtiin alustava kehitysehdotus TI-MA-KO-toimintamallista musiikkikasvatuksen kehittämiseksi työyksiköissä. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää musiikkikasvatuksen kehittämisessä varhaiskasvatuksessa sekä koulutustarpeiden arvioinnissa. This thesis surveyed the implementation and experiences of music education in early childhood education in Nurmijärvi. Focused on the 1–3-year-old age group, the study explored the staff's perspectives on their roles as music educators and their musical self-efficacy. The aim was to increase knowledge on how the employer could support the organization of music education in early childhood education and care. Studying the topic is important, because according to research, art education is only partially implemented in the daily life of early childhood education for children under three years old, and staff often feel that they do not have sufficient skills to implement music education. The theoretical framework consisted of the Early Childhood Education Plan and Act, self-efficacy, the musical development of children under three years old and the importance of music in early childhood education.
The thesis was carried out as a qualitative study. Research method was thematic interview. The interviews were conducted as three group interviews, and the material was analysed using deductive content analysis. The survey identified five key themes: the use of music in early childhood education, the musical self-efficacy of the staff, the perceived enablers and challenges of music education, and the desired support by the staff. In this group, music education is well implemented and the staff are positive about music. The findings highlighted that music is used in many ways in the everyday life of early childhood education. The team plays a major role in the provision of music education, it supports the courage to implement music education. In addition the staff's long experience of music education strengthens their self-efficacy. Challenges include material usage and accessibility, with staff expressing a need for support improving their work through music education. The staff´s attitude was found to be important for the successful implementation of music education. The proposed TI-MA-KO operational model suggests ways to enhance music education within work units. The information obtained from the research can be used in the development of music education in early childhood education and in the assessment of educational needs.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kolmena ryhmähaastatteluna ja aineisto analysoitiin teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksessa saatiin vastauksia viiteen teemaan: musiikin käyttöön varhaiskasvatuksen arjessa, henkilöstön musiikilliseen minäpystyvyyteen, musiikkikasvatuksessa koettuihin mahdollistajiin ja haasteisiin sekä henkilöstön toivomaan tukeen. Tutkitussa joukossa musiikkikasvatuksen koettiin toteutuvan pääsääntöisesti hyvin ja suhtautuminen aiheeseen oli myönteistä. Musiikki koettiin monipuoliseksi työkaluksi varhaiskasvatuksen arjessa. Tiimin merkitys musiikkikasvatuksen järjestämisessä on suuri ja tiimin sisäinen hyväksyvä ilmapiiri rohkaisee musiikkikasvatuksen toteuttamiseen. Lisäksi pitkän työkokemuksen huomattiin vahvistavan musiikillista minäpystyvyyttä. Musiikkikasvatuksen toteutumisen haasteiksi nimettiin muun muassa materiaalien käyttö ja niiden saavutettavuus. Henkilöstö kaipasi myös käytännönläheistä koulutusta musiikkikasvatuksesta. Työntekijöiden omalla suhtautumisella oli suuri merkitys musiikkikasvatuksen toteutumiseen. Tutkimuksesta tehtiin alustava kehitysehdotus TI-MA-KO-toimintamallista musiikkikasvatuksen kehittämiseksi työyksiköissä. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää musiikkikasvatuksen kehittämisessä varhaiskasvatuksessa sekä koulutustarpeiden arvioinnissa.
The thesis was carried out as a qualitative study. Research method was thematic interview. The interviews were conducted as three group interviews, and the material was analysed using deductive content analysis. The survey identified five key themes: the use of music in early childhood education, the musical self-efficacy of the staff, the perceived enablers and challenges of music education, and the desired support by the staff. In this group, music education is well implemented and the staff are positive about music. The findings highlighted that music is used in many ways in the everyday life of early childhood education. The team plays a major role in the provision of music education, it supports the courage to implement music education. In addition the staff's long experience of music education strengthens their self-efficacy. Challenges include material usage and accessibility, with staff expressing a need for support improving their work through music education. The staff´s attitude was found to be important for the successful implementation of music education. The proposed TI-MA-KO operational model suggests ways to enhance music education within work units. The information obtained from the research can be used in the development of music education in early childhood education and in the assessment of educational needs.