Brändiä tukeva TikTok-suunnitelma Stormbreaker-yhtyeelle
Kokkonen, Anni (2024)
Kokkonen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265226
Tiivistelmä
Vahva ja selkeä brändikuva auttaa yhtyeitä jäämään paremmin yleisön mieleen musiikkinsa ohella. Vaivattomasti tunnistettavan brändin avulla bränditietoisuus kohderyhmän parissa lisääntyy helpommin, mikä auttaa yhtyeitä houkuttelemaan uutta yleisöä musiikkinsa äärelle ja ajan kuluessa kerryttämään uskollista kuuntelijakuntaa. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantaja Stormbreaker-yhtyeen brändikuvasta selkeä kokonaisuus ja luoda sitä tukeva TikTok-suunnitelma bränditarinankerrontatyökalua hyödyntäen. TikTok-suunnitelman tarkoitus oli saada yhtyeen brändi TikTok-alustalla esille yhdistämällä brändiä tukeviin sisältöteemoihin yhtyeelle määritellyt brändielementit.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka lähestymistavaksi valikoitui toimintatutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aivoriihimenetelmää, eli aineisto kerättiin ryhmäkeskustelun ja -kirjoittamisen keinoin. Teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta teemasta, jotka olivat brändi, bränditarinankerronta ja TikTok. Näihin teemoihin liittyvä tutkimustieto kerättiin kirjallisuudesta sekä Internet-lähteistä.
Tutkimuksen tuloksena Stormbreaker-yhtyeelle määriteltiin sen brändielementit, luotiin ydintarina ja listattiin TikTok-sisältöteemoja, jotka tukevat yhtyeen brändiä. Tulosten pohjalta yhtyeelle luotiin TikTok-suunnitelma, jonka toteuttaminen käytännössä auttaa yhtyettä bränditietoisuutensa lisäämisessä TikTok-alustalla. Tuloksissa korostui brändiä kuvaavien adjektiivien, sekä samaistuttavuuden ja aitouden esille tuomisen tärkeys TikTok-suunnitelman sisällöissä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka lähestymistavaksi valikoitui toimintatutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aivoriihimenetelmää, eli aineisto kerättiin ryhmäkeskustelun ja -kirjoittamisen keinoin. Teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta teemasta, jotka olivat brändi, bränditarinankerronta ja TikTok. Näihin teemoihin liittyvä tutkimustieto kerättiin kirjallisuudesta sekä Internet-lähteistä.
Tutkimuksen tuloksena Stormbreaker-yhtyeelle määriteltiin sen brändielementit, luotiin ydintarina ja listattiin TikTok-sisältöteemoja, jotka tukevat yhtyeen brändiä. Tulosten pohjalta yhtyeelle luotiin TikTok-suunnitelma, jonka toteuttaminen käytännössä auttaa yhtyettä bränditietoisuutensa lisäämisessä TikTok-alustalla. Tuloksissa korostui brändiä kuvaavien adjektiivien, sekä samaistuttavuuden ja aitouden esille tuomisen tärkeys TikTok-suunnitelman sisällöissä.