Yhteiskunnallinen yritys – viestitkö vaikuttavuudesta?
Heinonen, Kati; Tynkkynen, Jasmin (2024)
Heinonen, Kati
Tynkkynen, Jasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255046
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kati Heinonen
Jasmin Tynkkynen
Yhteiskunnallinen yritys - viestitkö vaikuttavuudesta?
Sivut ja liitteet
Kevät, 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (YAMK)
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yhteiskunnalliset yritykset viestivät vaikuttavuudestaan omilla internetsivuillaan. Internetsivujen tutkiminen toteutettiin kevään 2023 aikana. Menetelmäsuuntauksena käytettiin laadullista tutkimusta, joka on toteutettu dokumenttianalyysin keinoin vaikuttavuusketjun viitekehyksellä. Vaikuttavuuden arvioinnin viitekehykseksi tarvitaan erilaisia menetelmiä ja malleja. Arviointimalleista käytettiin vaikuttavuutta mallintavaa muutosteoriaa sekä realistista arviointia, jotka antavat valmiudet tarkastella tutkimuskohdetta.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen kanssa. Opinnäytetyöhön valikoituivat mukaan yhteiskunnalliset sosiaalialan yritykset Uudenmaan alueelta, joille on myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkki.
Yhteiskunnallisen vaikuttavuus tulee esiin lähes kaikkien tutkimiemme yritysten sivuilla. Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että vaikuttavuusketju havainnollistaa hyvin yritysten välisiä eroja. Joillakin yrityksillä oli kaikki vaikuttavuusketjun osa-alueet nähtävissä ja löydettävissä, toisilta ne puuttuivat lähes kokonaan.
Asiasanat: vaikuttavuus, vaikuttavuuden arviointi, vaikuttavuusviestintä, yhteiskunnallinen yritys ABSTRACT
Kati Heinonen
Jasmin Tynkkynen
Social enterprise - do you communicate impacts?
Pages and appendices
Spring, 2024
Diaconia University of Applied Sciences
Master of Social Services
Master’s Degree Programme in Interdisciplinary and Collaborative Leadership
The aim of this thesis was to investigate how social enterprises communicate their impacts on their own websites. The examination of the internet pages was carried out during the spring of 2023. The study is qualitative research, which has been implemented using the means of document analysis with the reference framework of the impact chain. Various methods and models are needed as a reference framework for evaluating impacts. The evaluation models use the Theory of Change (TOC), which models impacts, as well as realistic evaluation, which gives the ability to inspect the target through mapping.
The research was carried out in cooperation with the competence center for social enterprises. Social enterprises from the Uusimaa area that have been awarded the social enterprise label were selected for the study.
The possibility of social impact appears on the websites of almost all the companies we examined. The outcome of the study indicates that the impact chain illustrates well the differences between companies. Some companies had all the parts of the chain of impact invisible and discoverable, others were missing them almost completely.
Keywords: impacts, evaluation of impacts, communication of impacts, social enterprise
Kati Heinonen
Jasmin Tynkkynen
Yhteiskunnallinen yritys - viestitkö vaikuttavuudesta?
Sivut ja liitteet
Kevät, 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (YAMK)
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yhteiskunnalliset yritykset viestivät vaikuttavuudestaan omilla internetsivuillaan. Internetsivujen tutkiminen toteutettiin kevään 2023 aikana. Menetelmäsuuntauksena käytettiin laadullista tutkimusta, joka on toteutettu dokumenttianalyysin keinoin vaikuttavuusketjun viitekehyksellä. Vaikuttavuuden arvioinnin viitekehykseksi tarvitaan erilaisia menetelmiä ja malleja. Arviointimalleista käytettiin vaikuttavuutta mallintavaa muutosteoriaa sekä realistista arviointia, jotka antavat valmiudet tarkastella tutkimuskohdetta.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen kanssa. Opinnäytetyöhön valikoituivat mukaan yhteiskunnalliset sosiaalialan yritykset Uudenmaan alueelta, joille on myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkki.
Yhteiskunnallisen vaikuttavuus tulee esiin lähes kaikkien tutkimiemme yritysten sivuilla. Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että vaikuttavuusketju havainnollistaa hyvin yritysten välisiä eroja. Joillakin yrityksillä oli kaikki vaikuttavuusketjun osa-alueet nähtävissä ja löydettävissä, toisilta ne puuttuivat lähes kokonaan.
Asiasanat: vaikuttavuus, vaikuttavuuden arviointi, vaikuttavuusviestintä, yhteiskunnallinen yritys
Kati Heinonen
Jasmin Tynkkynen
Social enterprise - do you communicate impacts?
Pages and appendices
Spring, 2024
Diaconia University of Applied Sciences
Master of Social Services
Master’s Degree Programme in Interdisciplinary and Collaborative Leadership
The aim of this thesis was to investigate how social enterprises communicate their impacts on their own websites. The examination of the internet pages was carried out during the spring of 2023. The study is qualitative research, which has been implemented using the means of document analysis with the reference framework of the impact chain. Various methods and models are needed as a reference framework for evaluating impacts. The evaluation models use the Theory of Change (TOC), which models impacts, as well as realistic evaluation, which gives the ability to inspect the target through mapping.
The research was carried out in cooperation with the competence center for social enterprises. Social enterprises from the Uusimaa area that have been awarded the social enterprise label were selected for the study.
The possibility of social impact appears on the websites of almost all the companies we examined. The outcome of the study indicates that the impact chain illustrates well the differences between companies. Some companies had all the parts of the chain of impact invisible and discoverable, others were missing them almost completely.
Keywords: impacts, evaluation of impacts, communication of impacts, social enterprise