Epävarmuutta kokevan ikääntyneen rohkaiseminen ja rohkaistuminen digiteemoihin
Tulikallio, Tea (2024)
Tulikallio, Tea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285405
Tiivistelmä
Digitalisaation seurauksena sähköiset palvelut ovat yleistyneet. Sähköiseen asiointiin vaaditaan digilaitteiden käytön osaamista. Moni ikääntynyt kokee kuitenkin epävarmuutta digilaitteiden ja sähköisten palvelujen käytöstä. Opinnäytetyössä selvitettiin epävarmuutta kokevien ikääntyneiden rohkaisemista ja rohkaistumista digiteemoihin, joita käsiteltiin heille suunnitellussa vertaistuellisessa ryhmätoiminnassa. Tulosten pohjalta on mahdollista arvioida sitä, miten vertaistuellisen ryhmätoiminnan avulla voidaan rohkaista ikääntynyttä digiteemojen pariin palvelukeskuksessa tai vastaavanlaisessa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena, toimintatutkimuksellisin keinoin. Aineisto kerättiin haastattelemalla ryhmätoimintaan osallistuneita. Lisäksi osallistujat arvioivat omaa oppimistaan ja antoivat palautetta ryhmän tapaamiskerroista arviointilomakkeella jokaisen tapaamiskerran yhteydessä. Ryhmätoimintaan osallistui kuusi yli 65-vuotiasta palvelukeskuksen asiakasta. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla.
Opinnäytetyön tuloksina kuvataan ikääntyneen digilaitteiden ja sähköisten palvelujen käyttökokemuksia ja odotuksia, digilukutaitoa ja voimaantumista digitaitojen oppimisessa sekä muutosta voimaantumisessa. Ryhmätoiminnan tuloksena nousi esille, että ohjattu vertaistuellinen ryhmätoiminta voi voimaannuttaa digiteemoista epävarmuutta kokevia ikääntyneitä digitaitojen oppimiseen. Ikääntyneiden voimaantumisen tukemisessa merkityksellistä ovat rohkaiseminen, digiopastus, ryhmässä oppiminen ja vertaistuki. Tuloksena nousi esille, että ikääntyneiden digilukutaidon saavuttamista on tuettava digitaitojen opettamisella. Ryhmätoiminnan aikana ikääntyneiden digilukutaito kehittyi, samoin koettu osallisuus digiyhteiskunnassa. Digitaitojen oppimisessa esille nousevat tunteet eli digitunteet voivat olla kielteisiä tai myönteisiä. Digitunteet ovat vahvasti mukana ikääntyneiden digitaitojen oppimisessa ja voimaantumisessa. Muutos ikääntyneiden osallistujien voimaantumisessa tuli esille uuden oppimisena, rohkeuden lisääntymisenä, sähköisen palvelun hyödyn huomaamisena ja taitojen harjoittelun jatkumisena.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ikääntyneiden omalle keskustelulle digitunteista on annettava tilaa. Kielteiset digitunteet on otettava keskustelussa huomioon, jotta ne eivät aiheuta esteitä digiteemoihin tutustumiselle ja digitaitojen oppimiselle. Myönteiset digitunteet ja niiden tunnistaminen edistävät oppimista ja suhtautumista digiteemoihin. Voimaannuttavalla, digiteemoihin tutustuttavalla ryhmätoiminnalla voi tukea digiteemoista epävarmuutta kokevaa ikääntynyttä. Vaikka ikääntyneellä on olemassa digilaitteiden käyttökokemusta, hän voi silti kokea epävarmuutta ja tarvitsee tukea. Digiteemoihin tutustumisessa on huomioitava ikääntyneiden ryhmä, joka ei omatoimisesti hakeudu digioppimisen pariin. Heitä on kannustettava ja rohkaistava mukaan keskusteluun ja sitä kautta digitaitojen harjoitteluun.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena, toimintatutkimuksellisin keinoin. Aineisto kerättiin haastattelemalla ryhmätoimintaan osallistuneita. Lisäksi osallistujat arvioivat omaa oppimistaan ja antoivat palautetta ryhmän tapaamiskerroista arviointilomakkeella jokaisen tapaamiskerran yhteydessä. Ryhmätoimintaan osallistui kuusi yli 65-vuotiasta palvelukeskuksen asiakasta. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla.
Opinnäytetyön tuloksina kuvataan ikääntyneen digilaitteiden ja sähköisten palvelujen käyttökokemuksia ja odotuksia, digilukutaitoa ja voimaantumista digitaitojen oppimisessa sekä muutosta voimaantumisessa. Ryhmätoiminnan tuloksena nousi esille, että ohjattu vertaistuellinen ryhmätoiminta voi voimaannuttaa digiteemoista epävarmuutta kokevia ikääntyneitä digitaitojen oppimiseen. Ikääntyneiden voimaantumisen tukemisessa merkityksellistä ovat rohkaiseminen, digiopastus, ryhmässä oppiminen ja vertaistuki. Tuloksena nousi esille, että ikääntyneiden digilukutaidon saavuttamista on tuettava digitaitojen opettamisella. Ryhmätoiminnan aikana ikääntyneiden digilukutaito kehittyi, samoin koettu osallisuus digiyhteiskunnassa. Digitaitojen oppimisessa esille nousevat tunteet eli digitunteet voivat olla kielteisiä tai myönteisiä. Digitunteet ovat vahvasti mukana ikääntyneiden digitaitojen oppimisessa ja voimaantumisessa. Muutos ikääntyneiden osallistujien voimaantumisessa tuli esille uuden oppimisena, rohkeuden lisääntymisenä, sähköisen palvelun hyödyn huomaamisena ja taitojen harjoittelun jatkumisena.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ikääntyneiden omalle keskustelulle digitunteista on annettava tilaa. Kielteiset digitunteet on otettava keskustelussa huomioon, jotta ne eivät aiheuta esteitä digiteemoihin tutustumiselle ja digitaitojen oppimiselle. Myönteiset digitunteet ja niiden tunnistaminen edistävät oppimista ja suhtautumista digiteemoihin. Voimaannuttavalla, digiteemoihin tutustuttavalla ryhmätoiminnalla voi tukea digiteemoista epävarmuutta kokevaa ikääntynyttä. Vaikka ikääntyneellä on olemassa digilaitteiden käyttökokemusta, hän voi silti kokea epävarmuutta ja tarvitsee tukea. Digiteemoihin tutustumisessa on huomioitava ikääntyneiden ryhmä, joka ei omatoimisesti hakeudu digioppimisen pariin. Heitä on kannustettava ja rohkaistava mukaan keskusteluun ja sitä kautta digitaitojen harjoitteluun.