Potilaan kohtaaminen kliinisen verinäytteenoton yhteydessä : opas näytteenottotyötä tekeville
Sadiku, Eroll (2024)
Sadiku, Eroll
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035618
Tiivistelmä
Potilaan tapaaminen ei ole pelkkä tekninen toimenpide, vaan se on tärkeä osa potilaan kokemusta ja hoidon laatua. Tutustuminen potilaan kohtaamisen merkitykseen, perusteisiin ja käytäntöön ennen ensimmäistä verinäytteen ottamista edistää parempaa vuorovaikuttamista osapuolten kesken.
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli lisätä opiskelijan osaamista potilaan kohtaamisessa kliinisessä verinäytteenottotyössä. Kohtaamisosaamisella parannetaan potilaan tyytyväisyyttä, vähennetään ennen laboratoriotutkimusta tapahtuvien virheiden syntyä ja nopeutetaan laboratoriotyöskentelyä.
Opetusmateriaali oli rakennettu kliinisen näytteenoton kohtaamiskäytäntöjen ja ohjeistusten varaan, sisältäen näkökulmia ja ohjeita ikäymmärrykseen, lainsäädäntöön, selkokieleen, hygieniaan sekä aseptiikkaan. Tietopohja oli koottu hyödyntäen aiempia tutkimuksia, kirjallisuutta, artikkeleita ja luotettavia verkkolähteitä. Lopputuloksena syntyi opetusmateriaali, joka keskittyy potilaan kohtaamisen taitojen kehittämiseen, tarjoten näin välineitä kohtaamisosaamisen parantamiseksi. Meeting a patient is not just a technical procedure, but an important part of the patient's experience and the quality of care. Getting acquainted with the significance, fundamentals, and practice of patient encounters before the first blood sample is taken promotes better interaction between parties.
The aim of this thesis was to enhance the student's skills in patient encounters during clinical blood sampling work. With encounter skills, patient satisfaction is improved, the occurrence of errors before laboratory examinations is reduced, and laboratory work is expedited.
The content of the teaching material was built on the practices and guidelines of clinical sample collection encounters, including perspectives and instructions on understanding age, legislation, plain language, hygiene, and asepsis. The knowledge base was compiled by utilizing previous research, literature, articles, and reliable online sources. The result was educational material focused on developing patient encounter skills, thus providing tools for improving encounter competence.
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli lisätä opiskelijan osaamista potilaan kohtaamisessa kliinisessä verinäytteenottotyössä. Kohtaamisosaamisella parannetaan potilaan tyytyväisyyttä, vähennetään ennen laboratoriotutkimusta tapahtuvien virheiden syntyä ja nopeutetaan laboratoriotyöskentelyä.
Opetusmateriaali oli rakennettu kliinisen näytteenoton kohtaamiskäytäntöjen ja ohjeistusten varaan, sisältäen näkökulmia ja ohjeita ikäymmärrykseen, lainsäädäntöön, selkokieleen, hygieniaan sekä aseptiikkaan. Tietopohja oli koottu hyödyntäen aiempia tutkimuksia, kirjallisuutta, artikkeleita ja luotettavia verkkolähteitä. Lopputuloksena syntyi opetusmateriaali, joka keskittyy potilaan kohtaamisen taitojen kehittämiseen, tarjoten näin välineitä kohtaamisosaamisen parantamiseksi.
The aim of this thesis was to enhance the student's skills in patient encounters during clinical blood sampling work. With encounter skills, patient satisfaction is improved, the occurrence of errors before laboratory examinations is reduced, and laboratory work is expedited.
The content of the teaching material was built on the practices and guidelines of clinical sample collection encounters, including perspectives and instructions on understanding age, legislation, plain language, hygiene, and asepsis. The knowledge base was compiled by utilizing previous research, literature, articles, and reliable online sources. The result was educational material focused on developing patient encounter skills, thus providing tools for improving encounter competence.