Seitsolan tilan markkinointi. Naudanlihan suoramyynti.
Barck, Sanna (2024)
Barck, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096106
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehitystyönä Seitsolan tilalle. Opinnäytetyön aiheena oli lihan suoramyynnin markkinointi ja tuotteistaminen. Opinnäytetyössä suunniteltiin markkinointia ja laskettiin tilalle hinnasto, jossa otettiin huomioon kaikki kulut, joita tulee siihen mennessä, kun tuote on valmis markkinoille.
Työssä suunniteltiin myös markkinointimateriaalia ja tilan brändäämistä asiakkaille. Tärkein vaihe kuitenkin oli tuotteistaminen ja siinä onnistuminen. Tuotteistamisen apuna käytettiin kyselytutkimuksen tuloksia, joka teetet-tiin ennen kehittämistyön alkua. Kyselytutkimuksen vastauksia kerättiin toimeksiantajan lähialueen asukkailta. Kyselytutkimuksen pohjalta tehtiin myös markkinointisuunnitelma ja potentiaalisten asiakkaiden kohdentaminen.
Lopputuloksena tilalle luotiin markkinointisalkku, johon koottiin tarvittava tieto hinnan muodostumisesta sekä kotisivukoneen käytöstä, sekä hinnoittelulaskurit tilalle. Markkinointisalkussa on myös tieto tarvittavat salasanat kotisivukoneelle, sekä sosiaalisen median markkinointiohjeet. Sosiaalisen median markkinointiohjeet sisältävät tiedon, kuinka mainonta kohdennetaan sosiaalisessa mediassa. Hinnoittelulaskurilla pystytään laskemaan hin-noittelu uudestaan, jos kustannukset muuttuvat radikaalisti. Opinnäytetyö tuo hyötyä toimeksiantajalle suora-myynnin markkinointiin sekä tilalle saadaan valmiiksi suunniteltu tuotteistus ja hinnoittelulaskuri.
Työssä suunniteltiin myös markkinointimateriaalia ja tilan brändäämistä asiakkaille. Tärkein vaihe kuitenkin oli tuotteistaminen ja siinä onnistuminen. Tuotteistamisen apuna käytettiin kyselytutkimuksen tuloksia, joka teetet-tiin ennen kehittämistyön alkua. Kyselytutkimuksen vastauksia kerättiin toimeksiantajan lähialueen asukkailta. Kyselytutkimuksen pohjalta tehtiin myös markkinointisuunnitelma ja potentiaalisten asiakkaiden kohdentaminen.
Lopputuloksena tilalle luotiin markkinointisalkku, johon koottiin tarvittava tieto hinnan muodostumisesta sekä kotisivukoneen käytöstä, sekä hinnoittelulaskurit tilalle. Markkinointisalkussa on myös tieto tarvittavat salasanat kotisivukoneelle, sekä sosiaalisen median markkinointiohjeet. Sosiaalisen median markkinointiohjeet sisältävät tiedon, kuinka mainonta kohdennetaan sosiaalisessa mediassa. Hinnoittelulaskurilla pystytään laskemaan hin-noittelu uudestaan, jos kustannukset muuttuvat radikaalisti. Opinnäytetyö tuo hyötyä toimeksiantajalle suora-myynnin markkinointiin sekä tilalle saadaan valmiiksi suunniteltu tuotteistus ja hinnoittelulaskuri.