Why do hospitality businesses fail?: a literature review
Luomakoski, Jari (2024)
Luomakoski, Jari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106184
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Yritysten epäonnistuminen on aihe, jota ei ole tutkittu erityisen paljoa. Vuosituhannen vaihteen teknolo-giayhtiöiden romahduksen jälkeen julkaistiin jonkin verran startup-yrityksiä käsitteleviä tutkimuksia niiden epäonnistumisten syistä, mutta varsin useat niistä pohjautuivat yrityksen taloudellisista seikoista johtu-vien epäonnistumisten analyysiin eikä niinkään strategisista seikoista johtuvien epäonnistumisten analyy-siin. Tutkija on ollut kiinnostunut epäonnistumisista jo yli 10 vuotta ja halusi palata tämän kiinnostavan aiheen pariin.
Tutkimuksen tarkoitus on ollut selvittää noin vuoden 2012 jälkeisten tutkimusten matkailu- ja ravitse-musalan epäonnistumisten syiden analyysejä ja peilata tuloksia perinteisten startup-yritysten epäonnis-tumisiin ja niiden syihin. Yksi tavoite oli antaa yrittäjille suosituksia epäonnistumistekijöiden arviointiin ja lisätä alan yritysten resilienssiä ja auttaa yritysten selviytymisessä.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus hyödyntäen pääasiassa vertaisarvioituja akateemisia julkai-suja, jotka käsittelivät matkailu- ja ravitsemusalan epäonnistumisia, resilienssiä ja menestymisiä. Tutki-mukset käsittivät eri tyyppisiä, kvantitatiivisia, kvalitatiivisia sekä käsitteellisiä tutkimuksia ja niitä analysoi-tiin pääasiassa sisältöanalyysin keinoin. Tämän analyysin pohjalta rakennettiin synteesi alan epäonnistu-mistekijöistä. Tutkimuksen perusteella voidaan esittää, että yritysten epäonnistuminen ei lähtökohtaisesti johdu yksittäisistä tekijöistä, vaan useamman tekijän summasta. Erona startuppien epäonnistumisiin, matkailu- ja ravitsemusalan epäonnistumiset näyttivät johtuvan useammin yrityksen ulkoisista, kontrollin ulkopuolisista tekijöistä.
Johtopäätöksenä tutkimus esittää, että yrittäjien tulisi ennen yritykseen investoimista, selvittää ja analy-soida tarkkaan mahdolliset epäonnistumistekijät eikä pelkästään onnistumistekijät. Analyysi olisi hyvä toteuttaa siten, että sen tekisi joku ulkopuolinen taho, jolla ei ole henkilökohtaista sidosta yritykseen, joka voi mahdollisesti vääristää analyysin puolueettomuutta.
Avainsanat (asiasanat)
Matkailu- ja ravitsemusliiketoiminta, epäonnistuminen, epäonnistumistekijät, resilienssi, onnistumisteki-jät.
Yritysten epäonnistuminen on aihe, jota ei ole tutkittu erityisen paljoa. Vuosituhannen vaihteen teknolo-giayhtiöiden romahduksen jälkeen julkaistiin jonkin verran startup-yrityksiä käsitteleviä tutkimuksia niiden epäonnistumisten syistä, mutta varsin useat niistä pohjautuivat yrityksen taloudellisista seikoista johtu-vien epäonnistumisten analyysiin eikä niinkään strategisista seikoista johtuvien epäonnistumisten analyy-siin. Tutkija on ollut kiinnostunut epäonnistumisista jo yli 10 vuotta ja halusi palata tämän kiinnostavan aiheen pariin.
Tutkimuksen tarkoitus on ollut selvittää noin vuoden 2012 jälkeisten tutkimusten matkailu- ja ravitse-musalan epäonnistumisten syiden analyysejä ja peilata tuloksia perinteisten startup-yritysten epäonnis-tumisiin ja niiden syihin. Yksi tavoite oli antaa yrittäjille suosituksia epäonnistumistekijöiden arviointiin ja lisätä alan yritysten resilienssiä ja auttaa yritysten selviytymisessä.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus hyödyntäen pääasiassa vertaisarvioituja akateemisia julkai-suja, jotka käsittelivät matkailu- ja ravitsemusalan epäonnistumisia, resilienssiä ja menestymisiä. Tutki-mukset käsittivät eri tyyppisiä, kvantitatiivisia, kvalitatiivisia sekä käsitteellisiä tutkimuksia ja niitä analysoi-tiin pääasiassa sisältöanalyysin keinoin. Tämän analyysin pohjalta rakennettiin synteesi alan epäonnistu-mistekijöistä. Tutkimuksen perusteella voidaan esittää, että yritysten epäonnistuminen ei lähtökohtaisesti johdu yksittäisistä tekijöistä, vaan useamman tekijän summasta. Erona startuppien epäonnistumisiin, matkailu- ja ravitsemusalan epäonnistumiset näyttivät johtuvan useammin yrityksen ulkoisista, kontrollin ulkopuolisista tekijöistä.
Johtopäätöksenä tutkimus esittää, että yrittäjien tulisi ennen yritykseen investoimista, selvittää ja analy-soida tarkkaan mahdolliset epäonnistumistekijät eikä pelkästään onnistumistekijät. Analyysi olisi hyvä toteuttaa siten, että sen tekisi joku ulkopuolinen taho, jolla ei ole henkilökohtaista sidosta yritykseen, joka voi mahdollisesti vääristää analyysin puolueettomuutta.
Avainsanat (asiasanat)
Matkailu- ja ravitsemusliiketoiminta, epäonnistuminen, epäonnistumistekijät, resilienssi, onnistumisteki-jät.