Myynnin hintarajat : hintarajojen hyödyt ja asettamisperusteet
Ranta, Toni-Pekka (2024)
Ranta, Toni-Pekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186888
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan yritys X:n tarpeeseen selvittää myyntiorganisaatioilleen asettamiensa hintarajojen vaikutusta organisaation toimintaan. Lisäksi selvitetään, millä perusteilla hintarajat tulisi asettaa, mikäli niistä halutaan ulosmitata maksimaalinen hyöty yhtiölle.
Laadullinen tutkimus toteutettiin TEAMS-sovelluksen välityksellä puhelinhaastatteluna. Tutkimus yhdistelee kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksessa selvisi, että yritys X:llä on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia myynnille asettamissaan hintarajoissa. Selvisi, että hintarajoja ei aseteta tarvittavalla tarkkuudella, eikä niitä päivitetä riittävän aktiivisesti. Osoittautui, etteivät myyntijohtajat eivätkä myyjät nykytilanteessa kiinnitä hintarajoihin tarvittavaa huomiota. Tutkimuksen perusteella yritys X:n tulisi ottaa hintarajojen asetannassaan paremmin huomioon tuotevalikoimansa laajuus sekä eriävät alue- ja asiakassegmentit. Myynnin hintarajat näyttäytyvät myös potentiaalisena ratkaisuna yritys X:n haluun yhtenäistää eri myyntialueidensa erkaantunutta hinnoittelua.
Laadullinen tutkimus toteutettiin TEAMS-sovelluksen välityksellä puhelinhaastatteluna. Tutkimus yhdistelee kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksessa selvisi, että yritys X:llä on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia myynnille asettamissaan hintarajoissa. Selvisi, että hintarajoja ei aseteta tarvittavalla tarkkuudella, eikä niitä päivitetä riittävän aktiivisesti. Osoittautui, etteivät myyntijohtajat eivätkä myyjät nykytilanteessa kiinnitä hintarajoihin tarvittavaa huomiota. Tutkimuksen perusteella yritys X:n tulisi ottaa hintarajojen asetannassaan paremmin huomioon tuotevalikoimansa laajuus sekä eriävät alue- ja asiakassegmentit. Myynnin hintarajat näyttäytyvät myös potentiaalisena ratkaisuna yritys X:n haluun yhtenäistää eri myyntialueidensa erkaantunutta hinnoittelua.