Palvelumuotoilun kehittämissuunnitelma hyvinvointi-ja valmennusalan yritykselle
Raitanen, Adeliina (2024)
Raitanen, Adeliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257895
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona hyvinvointi- ja valmennusalan yritykselle. Yritys X:llä oli tarve uuden palvelun, yhteisövalmennuksen, muotoilulle. Tuotoksena oli kehittämissuunnitelma, jonka tavoitteena oli antaa Yritys X:lle ideoita yhteisövalmennuspalvelun kehittämiseksi palvelumuotoilun keinoin. Kehittämissuunnitelma antaa vaihe vaiheelta ohjeita, kuinka edetä palvelumuotoiluprosessissa.
Opinnäytetyössä tutkittiin Yritys X:n perustajan valmiuksia palvelumuotoilun kehittämistyölle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sähköisen kyselyn muodossa, johon yrittäjä vastasi vapaamuotoisesti. Kysely sisälsi yhdeksän kysymystä liittyen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheisiin, joissa kartoitettiin sitä, kuinka yrittäjä itse lähtisi muotoilemaan palveluaan. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvät valmiudet yrittäjällä oli palvelumuotoilulle sekä kartoittaa olennaisia tietoja, jotta kehittämissuunnitelma voitiin niiden pohjalta toteuttaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:llä oli hyviä ja toteutuskelpoisia ideoita yhteisövalmennuksen kehittämiseen. Yritys X:n tarvitsisi kuitenkin perehtyä kunnolla palvelumuotoiluprosessiin, jotta yrittäjällä olisi selvyys siitä, kuinka prosessin jokaisessa vaiheessa tulisi toimia. Kehittämissuunnitelmassa kehityksen kohteina olivat itse yrittäjän näkemät ongelmat, koska Yritys X:llä ei ollut vielä asiakaskuntaa. Kun tulevaisuudessa Yritys X:llä alkaa kertyä asiakkaita, olisi tarpeen tehdä uusi kehittämistyö asiakkaiden tarpeista ja toiveista käsin. Näin saataisiin aikaan aidosti asiakaslähtöinen kehittämistyö. This thesis was carried out as an assignment for a welfare and coaching company. Company X needed a design for its new service called Community Coaching. The final outcome was a development plan. The aim of the development plan was to suggest to Company X how to develop Community Coaching by means of service design. The development plan provides step-by-step instructions on how to proceed in the service design process.
The thesis examined the capabilities of the company founder for service design development work. The research was carried out as a qualitative study in the form of an electronic survey to which the entrepreneur responded informally. The survey contained nine questions related to the stages of the service design process which mapped out how the entrepreneur herself would formulate the service. The aim was to establish how good a capacity the entrepreneur had for service design, and to gather relevant information. Based on this information, the development plan could be implemented.
The results of the research showed that Company X had good and viable ideas for the development of Community Coaching. However, Company X would need to familiarize itself thoroughly with the service design process so that the entrepreneur would have clarity on how it should operate at each stage of the process. In the development plan, the objects of development were the problems seen by the entrepreneur herself, because Company X did not yet have a customer base. When Company X starts to accumulate customers in the future, it would be necessary to implement a new development work based on the needs and wishes of the customers. In this way, a genuinely customer-oriented development work could be achieved.
Opinnäytetyössä tutkittiin Yritys X:n perustajan valmiuksia palvelumuotoilun kehittämistyölle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sähköisen kyselyn muodossa, johon yrittäjä vastasi vapaamuotoisesti. Kysely sisälsi yhdeksän kysymystä liittyen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheisiin, joissa kartoitettiin sitä, kuinka yrittäjä itse lähtisi muotoilemaan palveluaan. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvät valmiudet yrittäjällä oli palvelumuotoilulle sekä kartoittaa olennaisia tietoja, jotta kehittämissuunnitelma voitiin niiden pohjalta toteuttaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:llä oli hyviä ja toteutuskelpoisia ideoita yhteisövalmennuksen kehittämiseen. Yritys X:n tarvitsisi kuitenkin perehtyä kunnolla palvelumuotoiluprosessiin, jotta yrittäjällä olisi selvyys siitä, kuinka prosessin jokaisessa vaiheessa tulisi toimia. Kehittämissuunnitelmassa kehityksen kohteina olivat itse yrittäjän näkemät ongelmat, koska Yritys X:llä ei ollut vielä asiakaskuntaa. Kun tulevaisuudessa Yritys X:llä alkaa kertyä asiakkaita, olisi tarpeen tehdä uusi kehittämistyö asiakkaiden tarpeista ja toiveista käsin. Näin saataisiin aikaan aidosti asiakaslähtöinen kehittämistyö.
The thesis examined the capabilities of the company founder for service design development work. The research was carried out as a qualitative study in the form of an electronic survey to which the entrepreneur responded informally. The survey contained nine questions related to the stages of the service design process which mapped out how the entrepreneur herself would formulate the service. The aim was to establish how good a capacity the entrepreneur had for service design, and to gather relevant information. Based on this information, the development plan could be implemented.
The results of the research showed that Company X had good and viable ideas for the development of Community Coaching. However, Company X would need to familiarize itself thoroughly with the service design process so that the entrepreneur would have clarity on how it should operate at each stage of the process. In the development plan, the objects of development were the problems seen by the entrepreneur herself, because Company X did not yet have a customer base. When Company X starts to accumulate customers in the future, it would be necessary to implement a new development work based on the needs and wishes of the customers. In this way, a genuinely customer-oriented development work could be achieved.