Digisyrjäytymisen ilmeneminen ikäihmisillä
Kettunen, Päivi (2024)
Kettunen, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298353
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin digisyrjäytymisen ilmenemistä ikäihmisillä. Digitalisaatio on mullistanut yhteiskunnan toimintatapoja merkittävästi. Lukuisat perinteiset palvelut ovat siirtyneet digitaaliseen maailmaan ja uudistuneet monin tavoin. Tämä muutos avaa lukuisia mahdollisuuksia, mutta samalla ihmiset, erityisesti ikäihmiset kohtaavat haasteita omaksua uusia digitaalisia käytäntöjä ja palveluita. Digisyrjäytyminen vaikuttaa monin tavoin yhteiskuntaan, terveyteen ja teknologian kehitykseen. Ilmiön tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden parempaan ymmärrykseen ja ratkaisujen löytämiseen ikäihmisten digisyrjäytymisen ehkäisemiseksi ja digitaalisten taitojen kehittämiseksi sekä yhteiskunnan inklusiivisuuden ja tasa-arvon vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa ja analysoida tekijöitä, jotka liittyvät ikäihmisten digisyrjäytymiseen sekä selvittää, miten digisyrjäytyminen konkreettisesti ilmenee heidän arjessaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa ymmärrystä ikäihmisten digisyrjäytymisestä ja tuoda esiin, kuinka huomioida ikäihmiset digitalisoituneessa nyky-yhteiskunnassa sekä palvelujen kehittämisessä. Tutkimuksessa käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta laadullisena tutkimusmenetelmänä ja hyödynnettiin vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita. Aineiston hakuun tehtiin rajauksia sisäänotto- ja poissulkukriteereillä ja aineiston hakuprosessin kuvaukseen sovellettiin Prisma Flow diagrammi kaaviota. Aineiston laatua arvioitiin Hawkerin laadunarvioinikriteeristöllä ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Savonia ammattikorkeakoulu.
Tulosten perusteella ikäihmisten digisyrjäytymistä ohjaavat monet tekijät. Ikä, sukupuoli, koulutustaso, kaupungistuminen, terveydentila ja sosioekonominen asema vaikuttavat ikäihmisten kykyyn hyödyntää digitaalista teknologiaa. Myös digitaitojen ja motivaation puute sekä yhteiskunnalliset rakenteet ja digitaalisten palveluiden saavutettavuus rajoittavat mahdollisuuksia osallistua digitaaliseen yhteiskuntaan. Tuloksien mukaan digisyrjäytyminen voi johtaa ikäihmisten sosiaaliseen eristäytymiseen, tiedon puutteeseen, terveysongelmiin ja heikentyneeseen elämänlaatuun. Ikäihmisten digisyrjäytymisen riski ja sen vaikutukset ovat merkittäviä, mikä voi syventää jo olemassa olevaa sosiaalista ja terveydellistä eriarvoisuutta.
Ikäihmisten digisyrjäytymisen ehkäiseminen edellyttää monipuolisia ja kohdennettuja interventioita, joilla huomioidaan yksilölliset tarpeet, yhteiskunnalliset rakenteet, edistetään digiosallisuutta ja vähennetään eriarvoisuutta. Lisäksi tarvitaan jatkuvaa tutkimusta ja kehitystyötä, jotta voidaan ymmärtää paremmin digisyrjäytymisen syitä ja seurauksia sekä löytää tehokkaimmat keinot puuttua ongelmaan. The thesis explored the phenomenon of digital exclusion among the elderly in light of society's significant digital transformation. While digitalization offers many opportunities, it also poses challenges for people, especially elderly to adopt new digital practices and services. Digital exclusion affects society, health, and technology development in many ways. This prompts the need for better understanding of the digital exclusion among the elderly and finding solutions to prevent it and enhance their digital skills and promote societal inclusivity and equality.
The purpose of the thesis was to collect information and analyze factors related to the digital exclusion among the elderly, as well as to understand its real-life impacts. The aim was to expand the understanding of the digital exclusion among the elderly and to highlight considerations how to include elderly in today's digitally evolving society and in development of the services. The study was carried out using descriptive literature review as a qualitative research method and utilized peer-reviewed research articles. Specified inclusion and exclusion criteria were applied to the literature search process, and the PRISMA flow diagram was utilized to describe the search process. The quality of the research articles was conducted using Hawker's quality assessment criteria, and the data was analyzed using a data-driven content analysis. The thesis was commissioned by Savonia University of Applied Sciences.
The findings revealed that various factors such as age, gender, education level, urbanization, health, and socioeconomic status significantly influence on the digital exclusion among the elderly. Additionally, deficiencies in digital skills and motivation, as well as societal structures and accessibility of digital services emerge as barriers to digital inclusion. These challenges can lead to social isolation, lack of information, health issues, and diminished quality of life. The risk and impact of the digital exclusion among the elderly are significant, potentially deepening existing social and health inequalities.
Preventing the digital exclusion among the elderly requires multifaceted and targeted interventions that address individual needs, societal structures, promote digital inclusion, and reduce inequality. Continuous research and development efforts are essential for gaining a better understanding of the causes and consequences of the digital exclusion among the elderly and identifying the most effective strategies to address the issue.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa ja analysoida tekijöitä, jotka liittyvät ikäihmisten digisyrjäytymiseen sekä selvittää, miten digisyrjäytyminen konkreettisesti ilmenee heidän arjessaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa ymmärrystä ikäihmisten digisyrjäytymisestä ja tuoda esiin, kuinka huomioida ikäihmiset digitalisoituneessa nyky-yhteiskunnassa sekä palvelujen kehittämisessä. Tutkimuksessa käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta laadullisena tutkimusmenetelmänä ja hyödynnettiin vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita. Aineiston hakuun tehtiin rajauksia sisäänotto- ja poissulkukriteereillä ja aineiston hakuprosessin kuvaukseen sovellettiin Prisma Flow diagrammi kaaviota. Aineiston laatua arvioitiin Hawkerin laadunarvioinikriteeristöllä ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Savonia ammattikorkeakoulu.
Tulosten perusteella ikäihmisten digisyrjäytymistä ohjaavat monet tekijät. Ikä, sukupuoli, koulutustaso, kaupungistuminen, terveydentila ja sosioekonominen asema vaikuttavat ikäihmisten kykyyn hyödyntää digitaalista teknologiaa. Myös digitaitojen ja motivaation puute sekä yhteiskunnalliset rakenteet ja digitaalisten palveluiden saavutettavuus rajoittavat mahdollisuuksia osallistua digitaaliseen yhteiskuntaan. Tuloksien mukaan digisyrjäytyminen voi johtaa ikäihmisten sosiaaliseen eristäytymiseen, tiedon puutteeseen, terveysongelmiin ja heikentyneeseen elämänlaatuun. Ikäihmisten digisyrjäytymisen riski ja sen vaikutukset ovat merkittäviä, mikä voi syventää jo olemassa olevaa sosiaalista ja terveydellistä eriarvoisuutta.
Ikäihmisten digisyrjäytymisen ehkäiseminen edellyttää monipuolisia ja kohdennettuja interventioita, joilla huomioidaan yksilölliset tarpeet, yhteiskunnalliset rakenteet, edistetään digiosallisuutta ja vähennetään eriarvoisuutta. Lisäksi tarvitaan jatkuvaa tutkimusta ja kehitystyötä, jotta voidaan ymmärtää paremmin digisyrjäytymisen syitä ja seurauksia sekä löytää tehokkaimmat keinot puuttua ongelmaan.
The purpose of the thesis was to collect information and analyze factors related to the digital exclusion among the elderly, as well as to understand its real-life impacts. The aim was to expand the understanding of the digital exclusion among the elderly and to highlight considerations how to include elderly in today's digitally evolving society and in development of the services. The study was carried out using descriptive literature review as a qualitative research method and utilized peer-reviewed research articles. Specified inclusion and exclusion criteria were applied to the literature search process, and the PRISMA flow diagram was utilized to describe the search process. The quality of the research articles was conducted using Hawker's quality assessment criteria, and the data was analyzed using a data-driven content analysis. The thesis was commissioned by Savonia University of Applied Sciences.
The findings revealed that various factors such as age, gender, education level, urbanization, health, and socioeconomic status significantly influence on the digital exclusion among the elderly. Additionally, deficiencies in digital skills and motivation, as well as societal structures and accessibility of digital services emerge as barriers to digital inclusion. These challenges can lead to social isolation, lack of information, health issues, and diminished quality of life. The risk and impact of the digital exclusion among the elderly are significant, potentially deepening existing social and health inequalities.
Preventing the digital exclusion among the elderly requires multifaceted and targeted interventions that address individual needs, societal structures, promote digital inclusion, and reduce inequality. Continuous research and development efforts are essential for gaining a better understanding of the causes and consequences of the digital exclusion among the elderly and identifying the most effective strategies to address the issue.