Tutkimuspaja mahdollisuutena yhdistää opetus ja T&K
Lehtonen, Jouko; Kanerva-Lehto, Heli; Koivisto, Jenni (2006)
Lehtonen, Jouko
Kanerva-Lehto, Heli
Koivisto, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:952-5596-47-8
https://urn.fi/URN:ISBN:952-5596-47-8
Tiivistelmä
Tutkimuspaja on uusi, Turun ammattikorkeakoulussa kehitetty tutkivan oppimisen menetelmä, joka nojautuu ammatillisen asiantuntijuuden, tekemällä oppimisen, kokemuksellisen oppimisen ja ohjauksen käsitteisiin. Ohjaus on tutkimuspajan tyyppisen oppimisympäristön keskeinen pedagoginen toimintamuoto. Oppimisen edellytyksenä on ajattelun ja toiminnan painopisteen siirtäminen opettajasta aktiiviseen, itseohjautuvasti työskentelevään oppijaan. Omasta aktiivisuudesta huolimatta opiskelija tarvitsee riittävästi ohjausta. Ohjauksen lähtökohtana on tuottaa sellaista vuorovaikutusta, että ohjattava tulee kuulluksi, hyväksytyksi ja ymmärretyksi sekä pääsee eteenpäin. Opettajien ohella ohjaajina toimivat T&K-hankkeiden tutkijat ja varttuneemmat opiskelijat, jotka ovat perehtyneet T&K-työhön esim. toimimalla tutkimusapulaisina hankkeissa.
Tutkimuspajaa voidaan soveltaa niin suuriin, monivuotisiin kehittämishankkeisiin kuin lyhytkestoisiin ja pienimuotoisiin tutkimuksiin. Menetelmässä voidaan yhdistää ammattikorkeakoulujen laajeneva T&K-toiminta opetustehtävään esim. projektitöiden muodossa. Oppimista tapahtuu monella tasolla: opiskelija oppii tutkimuskohteen substanssia, tutkimusmenetelmiä ja ryhmätyötaitoja. Tutkiva oppiminen tukee ammatillista kasvua ja siinä välittyy myös hiljaista tietoa.
Tutkimuspaja on osoittautunut tulokselliseksi menetelmäksi yhdistää opetusta ja oppimista T&K-toimintaan jo ennen opiskelijan opinnäytetyövaihetta. Tutkimuspaja on fyysisesti erilainen oppimisympäristö, joka vastaa enemmän projekti- ja tiimityöskentelyä kuin perinteistä kouluopetusta. Opettajille ja muulle henkilöstölle tutkimuspajassa mukana toimiminen antaa myös mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen.
Tutkimuspajaa voidaan soveltaa niin suuriin, monivuotisiin kehittämishankkeisiin kuin lyhytkestoisiin ja pienimuotoisiin tutkimuksiin. Menetelmässä voidaan yhdistää ammattikorkeakoulujen laajeneva T&K-toiminta opetustehtävään esim. projektitöiden muodossa. Oppimista tapahtuu monella tasolla: opiskelija oppii tutkimuskohteen substanssia, tutkimusmenetelmiä ja ryhmätyötaitoja. Tutkiva oppiminen tukee ammatillista kasvua ja siinä välittyy myös hiljaista tietoa.
Tutkimuspaja on osoittautunut tulokselliseksi menetelmäksi yhdistää opetusta ja oppimista T&K-toimintaan jo ennen opiskelijan opinnäytetyövaihetta. Tutkimuspaja on fyysisesti erilainen oppimisympäristö, joka vastaa enemmän projekti- ja tiimityöskentelyä kuin perinteistä kouluopetusta. Opettajille ja muulle henkilöstölle tutkimuspajassa mukana toimiminen antaa myös mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen.