Elämyksellisen vierailukierroksen luominen asiakkaille : case siideritalo
Levanto, Tapani (2024)
Levanto, Tapani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028872
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehitystyön kohteena oli siideritalon vierailukierrosten kokonaisvaltaisen elämyksellisyyden lisääminen. Työn tavoitteena oli luoda tarkastuslistamainen taulukko työkaluksi vierailukierrosten suunnittelun ja kehittämisen tueksi, sekä tarjota ideoita ja inspiraatiota elämyksellisyyden lisäämiseksi pientuottajan yritysvierailuille. Tilaajana toimi alun perin Brinkhall Sparkling Oy, jonka siideritalon vierailukierrosten elämyksellisyyttä pyrittiin parantamaan. Tämän tavoitteen myötä pyrkimyksenä oli asiakkaiden sitouttaminen. Tilaajayritys meni kehitystyön loppu vaiheilla, vuoden 2024 alussa konkurssiin, jonka myötä tavoitetta muutettiin alkuperäisestä tapaustutkimuksesta yleisesti siideritaloja koskevaksi. Brinkhallin siideritalo toimi kuitenkin kehitystyön esimerkkitapauksena. Tutkimus oli monimenetelmällinen ja koostui olemassa olevien elämysten elementtien kartoittamisesta havainnoimalla, benchmark-kohteissa tehdyistä havainnoista sekä näiden kohteiden vierailukierrosta kehittäneiden henkilöiden henkilökohtaisista tiedoksiannoista, fokusryhmille teetetyistä testikierroksista ja niihin liittyvästä puolistrukturoidusta kyselylomakkeesta sekä tilaajayrityksen henkilökuntaa osallistavasta fasilitoinnista. Näiden tutkimusmenetelmien annin sekä elämysmarkkinoinnin kirjallisuuden pohjalta luotiin tarkastuslistamainen taulukko työkaluksi vierailukierrosten elämyksellisyyden suunnittelua tukemaan ja annettiin kehitysehdotuksia vierailukierrosten johtamiseen.