Corporate Identity of SmellColorSix : Creating and Utilizing Style Guides for Start-ups
Repo, Annukka (2015)
Repo, Annukka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066408
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprojekti tehtiin yhteistyössä Muotoilun kandidaatiksi vuonna 2014 Kymenlaakson Ammattikorkeakoulusta valmistuneen Nikolaos Kitsoukis:n kanssa. Hän perusti SmellColorSix -nimisen start-up -yrityksen Patteri Entrepreneurship Society:n Summer Camp 2014 -kurssilla. Kurssilla osallistujat pystyivät esittämään yritysideansa neuvojille, investoijille sekä yritysenkeleille, tehden unelmista totta.
SmellColorSix kehittää ja julkaisee lautapelejä, mitkä keskittyvät pelien älylliseen puoleen. Ensimmäiset suunnitellut kaksi peliä keskittyvät kehitysvammaisten sekä muistisairaiden ihmisten auttamiseen. Lisää peleistä voit lukea Kitsoukis:n opinnäytetyöstä Wellbeing game innovation.
Tämän opinnäytetyöprojektin tarkoitus on luoda aloittelevalle yritykselle johdonmukainen sekä yhtenäinen visuaalinen ilme yritysidentiteetille. Graafiseen ohjeistoon koottiin kaikki säännöt helposti tarkasteltavaksi. Sääntöihin lukeutuu mm. yrityksen liikemerkki, värit ja typografia, sekä lisäksi mainosten, lehtisten, käyntikorttien sekä toimistotuotteiden visuaalisen ilmeen. Graafinen ohjeisto välittää graafisille suunnittelijoille yrityksen vision sekä arvot, mitkä yhdessä muodostavat yrityksen ympärille tarinan jota visuaalinen ilme tukee.
Opinnäytetyö analysoi jo olemassa olevia opinnäytetöitä, ja hyödyntää niitä 2000-luvun start-up -yrityksen visuaalisen identiteetin muodostamisessa. Tutkimusmenetelminä on käytetty empiiristä tutkimusta, havainnointia sekä erilaisten yritysten nettisivuilta löytyvien graafisten ohjeistojen vertailua. Verrokkianalyysi keskittyy 2000-luvun uusien yritysten sekä vanhojen, pitkään olemassa olleiden yritysten tarve-eroihin graafisten ohjeistojen sisällöstä. Tutkimuskysymys rajautuu uusien yritysten tarvittaviin visuaalisiin ohjeisiin ja sääntöihin.
SmellColorSix kehittää ja julkaisee lautapelejä, mitkä keskittyvät pelien älylliseen puoleen. Ensimmäiset suunnitellut kaksi peliä keskittyvät kehitysvammaisten sekä muistisairaiden ihmisten auttamiseen. Lisää peleistä voit lukea Kitsoukis:n opinnäytetyöstä Wellbeing game innovation.
Tämän opinnäytetyöprojektin tarkoitus on luoda aloittelevalle yritykselle johdonmukainen sekä yhtenäinen visuaalinen ilme yritysidentiteetille. Graafiseen ohjeistoon koottiin kaikki säännöt helposti tarkasteltavaksi. Sääntöihin lukeutuu mm. yrityksen liikemerkki, värit ja typografia, sekä lisäksi mainosten, lehtisten, käyntikorttien sekä toimistotuotteiden visuaalisen ilmeen. Graafinen ohjeisto välittää graafisille suunnittelijoille yrityksen vision sekä arvot, mitkä yhdessä muodostavat yrityksen ympärille tarinan jota visuaalinen ilme tukee.
Opinnäytetyö analysoi jo olemassa olevia opinnäytetöitä, ja hyödyntää niitä 2000-luvun start-up -yrityksen visuaalisen identiteetin muodostamisessa. Tutkimusmenetelminä on käytetty empiiristä tutkimusta, havainnointia sekä erilaisten yritysten nettisivuilta löytyvien graafisten ohjeistojen vertailua. Verrokkianalyysi keskittyy 2000-luvun uusien yritysten sekä vanhojen, pitkään olemassa olleiden yritysten tarve-eroihin graafisten ohjeistojen sisällöstä. Tutkimuskysymys rajautuu uusien yritysten tarvittaviin visuaalisiin ohjeisiin ja sääntöihin.