Att utföra kampanj på Facebook : Praktikfall: Prisma Kyrkslätt
Andsten, Carl-Johan (2015)
Andsten, Carl-Johan
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810860
Tiivistelmä
Arbetet gjordes för Prisma Kyrkslätts med uppgiften att planera, genomföra och utvärdera en Facebook kampanj. Som uppdragsgivare för arbetet fungerade Osuuskauppa Varuboden Osla Handelslag och Prisma Kyrkslätt. Andra målsättningar med arbetet var bl.a. att skapa riktlinjer för Prisma Kyrkslätt hur de i framtiden kan genomföra Facebook kampanjer. Facebook är det mest använda sociala mediet i hela världen och är också populärast i Finland. Då Facebook används rätt kan det vara ett mycket effektivt sätt för marknadsföring. Även om det är mycket använt inom marknadsföring blir det ofta problem då det kommer till hur man ska göra fungerande inlägg som intresserar potentiella kunder. I detta arbete användes en blandning av kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod semistrukturerade intervjuer och numerisk data från Facebook. I teoridelen beskrivs sociala medier i allmänhet och Facebook som marknadsföringskanal. Själva arbetet utfördes i tre faser som var planering, utförande och till slut en analys. Alla målsättningar uppnåddes och kampanjen lyckades bra. The work was done for Prisma Kyrkslätts Facebook pages and the task was to implement a Facebook campaign to increase the visibility and activity of the pages during a five weeks period. Another objective of this work was to make guidelines for the future use of Facebook at Prisma Kyrkslätt. The commissioner for the work was Osuuskauppa Varuboden Osla Handelslag and Prisma Kyrkslätt. Facebook is the most used social media in the world and is also the most popular in Finland. Though it is widely used by companies, it is often found problematic when it comes to how to make effective posts that interest people. In this work a mixture of qualitative and quantitative research methods was used. In the theoretical part social media is described on a general level and the most important features of Facebook marketing. The actual campaign was done in three phases: planning, execution, and finally an analysis combined with a semi-structured interview where the whole work was evaluated from the commissioners’ point of view.