Verkkokaupan tulevaisuuden trendit
Aalto, Aleksi; Tieranta, Teppo (2015)
Aalto, Aleksi
Tieranta, Teppo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015103015810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015103015810
Tiivistelmä
Kaupankäynti digitalisoituu koko maailmassa kovaa vauhtia, jolloin myynti muuttuu myös perinteisissä liikkeissä. Tässä muutoksessa olennaisena osana esiintyvät verkkokaupat. Opinnäytetyön tekijöillä on runsaasti kokemusta kivijalkamyymälässä tapahtuvasta face to face –myynnistä. Kaupankäynnin muutoksesta johtuen halusimme syventyä tutkimuksessamme verkkokauppoihin, jolloin ymmärrämme paremmin digitalisaation vaikutukset liiketoiminnassa.
Opinnäytetyömme ensisijainen tavoite oli tutkia verkkokauppojen tulevaisuutta. Halusimme tuoda esiin koko kaupallisen alan tulevaisuuteen merkittävästi liittyviä asioita, joita voidaan hyödyntää tämän opinnäytetyön avulla. Toimme opinnäytetyössämme esille myös tämän hetken verkkokauppojen trendejä ja esittelimme sen historiaa. Opinnäytetyöstämme saa kattavat perusteet verkossa tapahtuvasta kaupankäynnistä, pääpainon ollessa kuitenkin verkkokaupan tulevaisuudessa. Toinen opinnäytetyön tekijöistä on perustanut verkkokaupan ja pystyy hyödyntämään opinnäytetyötä verkossa tapahtuvassa liiketoiminnassaan.
Käytimme opinnäytetyössämme lähteinä pääosin kirjallisuutta sekä artikkeleita digitalisaatioon ja verkkokauppoihin liittyen. Tutkimme erilaisia verkkokauppoja ja syvennyimme niiden ominaisuuksiin asiakkaan näkökulmasta. Huomasimme, että tänä päivänä paljon ajankohtaista tietoa löytyy myös blogeista ja käytimme niitä kirjallisuuden tukena. Teetimme kuluttajatutkimuksen, jonka kautta selvitimme tämän hetken ostokäyttäytymistä verkossa.
Opinnäytetyömme teoriaosuuden alussa käymme läpi yleisesti verkkokauppojen historiaa. Tutkimuksessa syvennymme verkkokauppojen tämän hetken kuumimpiin trendeihin sekä tuomme esiin tulevaisuuden suuntauksia. Haastattelujen kautta saimme tuoretta näkemystä valtakunnallisessa mittakaavassa merkittäviltä tahoilta verkkokauppojen tulevaisuuden näkymiin. Tulevaisuuden suuntauksiin etsimme tietoa viimeisen neljän vuoden aikana julkaistuista artikkeleista sekä blogikirjoituksista. Kuluttajatutkimuksesta saimme arvokasta tietoa suomalaisten kuluttajien verkossa tapahtuvasta ostokäyttäytymisestä. Sen pohjalta pystyimme arvioimaan myös tulevaisuuden trendejä ja niiden vaikutusta kotimaiseen verkkokauppaliiketoimintaan.
Opinnäytetyömme ensisijainen tavoite oli tutkia verkkokauppojen tulevaisuutta. Halusimme tuoda esiin koko kaupallisen alan tulevaisuuteen merkittävästi liittyviä asioita, joita voidaan hyödyntää tämän opinnäytetyön avulla. Toimme opinnäytetyössämme esille myös tämän hetken verkkokauppojen trendejä ja esittelimme sen historiaa. Opinnäytetyöstämme saa kattavat perusteet verkossa tapahtuvasta kaupankäynnistä, pääpainon ollessa kuitenkin verkkokaupan tulevaisuudessa. Toinen opinnäytetyön tekijöistä on perustanut verkkokaupan ja pystyy hyödyntämään opinnäytetyötä verkossa tapahtuvassa liiketoiminnassaan.
Käytimme opinnäytetyössämme lähteinä pääosin kirjallisuutta sekä artikkeleita digitalisaatioon ja verkkokauppoihin liittyen. Tutkimme erilaisia verkkokauppoja ja syvennyimme niiden ominaisuuksiin asiakkaan näkökulmasta. Huomasimme, että tänä päivänä paljon ajankohtaista tietoa löytyy myös blogeista ja käytimme niitä kirjallisuuden tukena. Teetimme kuluttajatutkimuksen, jonka kautta selvitimme tämän hetken ostokäyttäytymistä verkossa.
Opinnäytetyömme teoriaosuuden alussa käymme läpi yleisesti verkkokauppojen historiaa. Tutkimuksessa syvennymme verkkokauppojen tämän hetken kuumimpiin trendeihin sekä tuomme esiin tulevaisuuden suuntauksia. Haastattelujen kautta saimme tuoretta näkemystä valtakunnallisessa mittakaavassa merkittäviltä tahoilta verkkokauppojen tulevaisuuden näkymiin. Tulevaisuuden suuntauksiin etsimme tietoa viimeisen neljän vuoden aikana julkaistuista artikkeleista sekä blogikirjoituksista. Kuluttajatutkimuksesta saimme arvokasta tietoa suomalaisten kuluttajien verkossa tapahtuvasta ostokäyttäytymisestä. Sen pohjalta pystyimme arvioimaan myös tulevaisuuden trendejä ja niiden vaikutusta kotimaiseen verkkokauppaliiketoimintaan.