Lasten ja nuorten vahvuuksien ja osallisuuden edistäminen kouluyhteisössä
Koivisto, Kaisa; Ojala, Jukka; Rautakoski, Pentti (2015)
Koivisto, Kaisa
Ojala, Jukka
Rautakoski, Pentti
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-130-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-130-2
Tiivistelmä
Kouluyhteisö on merkityksellinen kehitysyhteisö lapsille ja nuorille. Dialoginen vuorovaikutus ja yhteistyö vanhempien kanssa ovat perusta lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tämän lisäksi kouluyhteisön positiivinen, lämmin ilmapiiri ja vuorovaikutus, nuoren vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen sekä lasten ja nuorten mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua koulun toimintaan sekä päätöksentekoon oman kehitysvaiheensa mukaisesti luovat perustan hyvinvoinnille.
Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) sosiaali- ja terveysalan ja Kempeleen kunnan kahden peruskoulun välinen yhteistyö on kohdistunut lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen master- ja perustutkinto-opiskelijoiden tekemisen opinnäytetöiden kautta. Opinnäytetöissä on kerätty ja kuvattu lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvää tietoa oppilaiden, vanhempien ja opettajien näkökulmasta. Tavoitteena on ollut integroida tuotettuja tuloksia koulun toimintaan siten, että lasten ja nuorten hyvinvointitieto lisääntyy ja koulun hyvinvointia kehitetään yhteistyönä. Yhteistyössä on tuotettu tietoa, joka on siirtynyt kouluyhteisön toimintaan ja käytäntöön. Kouluissa toimintaa on kehitetty lasten ja nuorten osallisuutta lisäten.
Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) sosiaali- ja terveysalan ja Kempeleen kunnan kahden peruskoulun välinen yhteistyö on kohdistunut lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen master- ja perustutkinto-opiskelijoiden tekemisen opinnäytetöiden kautta. Opinnäytetöissä on kerätty ja kuvattu lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvää tietoa oppilaiden, vanhempien ja opettajien näkökulmasta. Tavoitteena on ollut integroida tuotettuja tuloksia koulun toimintaan siten, että lasten ja nuorten hyvinvointitieto lisääntyy ja koulun hyvinvointia kehitetään yhteistyönä. Yhteistyössä on tuotettu tietoa, joka on siirtynyt kouluyhteisön toimintaan ja käytäntöön. Kouluissa toimintaa on kehitetty lasten ja nuorten osallisuutta lisäten.